Met Apple kaartenapp de weg vinden op Schiphol

Geen reacties
Tags: , , , ,
Posted 21 nov 2017 in nieuws

Schiphol is met ingang van vandaag opgenomen in de kaartenapp van Apple. Dit betekent dat passagiers met een iPhone of iPad met behulp van Siri of de app zelf de weg kunnen vinden op de luchthaven.

Er wordt bovendien informatie gegeven over restaurants en winkels in de buurt van de passagier. Daar hangen nu overigens geen commerciële proposities aan, omdat de focus ligt op de basis en het integreren van ‘Points of Interest’. “Het gaat erom de passagier relevante informatie te bieden in de native kaartenapp van Apple. Daarom staat er wel een link naar reviews op Yelp,” zegt Edwin Platteel, Product Owner Digital Wayfinding Schiphol. “Als er geen recensies zijn, zie je alleen foto’s van de winkel of horecagelegenheid zodat je toch nog een goed beeld krijg van wat het is.”

Schiphol werkt sinds 2015 samen met Apple, “Het was een grote wens van ons om dit voor elkaar te krijgen. We proberen hiermee zoveel mogelijk passagiers te bereiken en een goede beleving te bieden. Dat doen we natuurlijk ook via onze eigen kanalen, maar met de native kaartenapp van Apple hebben we een mogelijk bereik van honderden miljoenen mensen.”

De belangrijkste key performance indicators zijn het verbeteren van de klantbeleving en operationele efficiency, zegt Platteel. “Doordat mensen precies kunnen zien hoelang het nog lopen is naar de gate en wat de weg is, verwachten we dat er meer passagiers op tijd zullen komen.”

Het bronsysteem van de locatie informatie is het Schiphol Geographic Information System. Van daaruit krijgt Apple de benodigde kaartinformatie. Proactief is de kaartenapp van Apple nog niet, dus passagiers krijgen geen waarschuwing wanneer ze zich richting gate moeten begeven, zoals in de Schiphol-applicatie wel gebeurt als de gebruiker zijn vlucht volgt.

En wanneer kunnen Android-gebruikers hun voice assistant vragen waar gate B26 is? “We zijn bezig met Google Maps, want we willen natuurlijk dat alle passagiers over dezelfde informatie kunnen beschikken. Dit willen we graag in 2018 realiseren.”



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment