B2B marketing onderzoek 2018: Contentmarketing groeit maar door

Geen reacties
Tags: , , , , , , , , ,
Posted 14 nov 2017 in nieuws

In 2018 heeft ruim 80 procent van de B2B marketeers (84%) leadgeneratie als strategische focus gevolgd door de customer experience (57%). Voor het derde jaar op rij lanceerde Online Succes het B2B marketing onderzoek. Hiervoor deed het bedrijf online onderzoek onder bijna 200 B2B-marketeers in Nederland. En contentmarketing? Dat wordt almaar groter komend jaar.

Aandacht voor de General Data Protection Regulation (GDPR) wetgeving

In het onderzoek vroegen we de B2B marketeers of hun bedrijf al klaar is voor de GDPR-wetgeving die in mei 2018 ingaat. Van de marketeers gaf 25 procent aan dat hun bedrijf al klaar is voor de GDPR en nog eens 50 procent pakt dit in 2018 op.

Focus op het gebied van online marketingmiddelen voor 2018

Van de respondenten heeft 79% content marketing als focus gevolgd door zoekmachine optimalisatie (71%). Op de derde plaats volgt de focus op sociale media (58%).

Inzet van content marketing blijft groeien

Content marketing is niet meer weg te denken in een B2B marketing strategie. Dit zien we ook terug in de cijfers. Maar liefst 71% van de Nederlandse B2B marketeers zet al content marketing in. Dit is een stijging van 10% t.o.v. 2016. En 15% gaat in 2018 met content marketing aan de slag.

In de Verenigde Staten zet maar liefst 91% van de B2B marketeers contentmarketing in ten op zichte van de 71% van de Nederlandse B2B marketeers uit ons onderzoek (bron).

Google AdWords nog steeds favoriet, LinkedIn blijft groeien

De meeste B2B marketeers zetten ook betaalde vormen van online adverteren in om bezoekers en leads mee te werven. In 2017 focust 46% van de B2B marketeers zich op Google Adwords en 59% wil zich hierop focussen in 2018.

Het valt op dat LinkedIn steeds meer populariteit geniet, in 2018 wil maar liefst 51% hiermee aan de slag. De focus op Facebook advertenties blijft min of meer gelijk in 2018 ten opzichte van 2017 (27%). En Twitter ads heeft met 2% een bijzonder klein aandeel in de focus van de B2B marketeer in 2018.

Webinars als leadgeneratie kanaal nog steeds onderbelicht

Het inzetten van webinars is een hele goede manier om leads mee te genereren. Echter, slechts 30% van de B2B marketeers maakt hiervan gebruik en maar 21% wil hiermee in 2018 starten. Wellicht is het voor B2B marketeers nog een uitdaging om webinars succesvol in te zetten. Je kunt je webinar koudwatervrees overwinnen door ons artikel ‘succesvol leads genereren met online webinars’ te lezen.

Marketing automation is met een gestage opmars bezig

Het genereren van leads is één van de belangrijkste werkzaamheden van de B2B marketeer. Het opvolgen van deze leads zodat ze klaar zijn voor sales, kun je met de inzet van marketing automation software faciliteren.

Van de respondenten geeft 40% aan dat ze marketing automation gebruiken en 21% wil dit in 2018 inzetten. Zo’n 32% heeft nog geen idee, dit komt wellicht omdat veel B2B marketeers nog geen goed beeld hebben van de impact en resultaten van marketing automation. In ons onderzoek van 2016 gaf 30% van de B2B marketeers aan dat ze marketing automation inzetten. Met de 40% dit jaar is dat een stijging van 10%.

De cijfers over het gebruik van marketing automation zijn het meer dan waard om hier ook in 2018 serieus mee aan de slag te gaan. Met marketing automation kan de omzet tussen de 10-30% stijgen. Daarnaast kan het aantal leads dat klaar is om door sales op te volgen met 50% stijgen (bron).

CRM systemen niet meer weg te denken binnen B2B marketing

De leads die binnenkomen, moeten ook opgevolgd worden. En dat geldt met name voor de leads die het meest bereid zijn om tot aankoop over te gaan. Een CRM systeem is hierbij van groot belang om overzicht te houden en de opvolging op een centrale plek te hebben.

Van de B2B marketeers maakt 83% gebruik van een CRM systeem. Zo’n 6% gaat hiermee in 2018 aan de slag. Hierbij zijn de meest populaire CRM-systemen Salesforce (20%) gevolgd door Microsoft Dynamics (17%), Pipedrive (16%), Teamleader (15%) en PerfectView (10%).

Conclusie

De strategische focus in 2018 ligt op leadgeneratie, customer experience en marketing automation. Daarnaast is uiteraard de GDPR-wetgeving ook een belangrijk aandachtspunt. Om leads te genereren blijft content marketing van groot belang. Ook ontdekken steeds meer B2B marketeers de mogelijkheden van marketing automation.

Wil je de complete resultaten van het onderzoek inzien? Download dan hier het B2B marketing onderzoek 2018.



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment