Claus Rødgaard (Valtech): WiFi-beacons voor offline analytics

Geen reacties
Tags: , , , ,
Posted 20 okt 2017 in nieuws

Valtech heeft een nieuwe beacontechnologie ontwikkeld op basis van WiFi. Adviseur Claus Rødgaard vertelde erover op Emerce eDay. De ‘offline analytics’ die bedrijven ermee verzamelen, zijn zeer bruikbaar in de retailwereld, zo verwacht hij.

In tegenstelling tot veel van de bestaande beacon-producten, werkt Valtechs oplossing niet via Bluetooth maar WiFi. Zo’n WiFi-beacon pikt het signaal op van een telefoon die zoekt naar een draadloze internetverbinding. Het is een wereld van verschil, zegt Rødgaard. ‘Je kunt opeens meten wie er anoniem je winkel betreden.’

Het levert precies dezelfde analytics op die bedrijven van hun onlinekanalen kennen. Duidelijk wordt hoeveel mensen er zijn, wat ze bekijken en hoe lang ze dat doen. Op basis van de looproutes zijn bijvoorbeeld hittekaarten samen te stellen, legt hij uit. Wat bedrijven daarmee kunnen? ‘De bedrijven die de beacons nu proberen, gebruiken het vooral voor de juiste positionering van hun producten.’ Maar de data zouden ook real-time ingezet kunnen worden op de vloer. Op een digitaal display is een aanbieding voor één van die producten te communiceren.

Valtechs adviseur ziet concrete toepassingsmogelijkheden voor supermarkten. Die verkopen hun schappen en kunnen hiermee laten zien hoeveel mensen de producten daadwerkelijk zien. ‘Op het moment weten ze helemaal niets.’

Hoewel Rødgaard nog niet mag zeggen welke bedrijven ermee werken, deelt hij dat één ervan een Franse luxeketen is. De retailer gebruikt de techniek om klanten te herkennen en via de eigen app extra service te bieden. Maar ook om in alle wereldwijde vestigingen een dialoog aan te gaan. Waar diegene ook een filiaal binnenwandelt, de medewerker krijgt een berichtje en zou op basis van eerdere aankopen productadvies kunnen geven. Eng? ‘Nee hoor. Het is hetzelfde als op een website. Ook daar krijg je een persoonlijk bericht en allerlei suggesties. Mensen houden nu eenmaal van goede service.’

Hij denkt dat met name jonge mensen niet bang zijn zich kenbaar te maken en hun data te delen. Als ze er maar service op maat voor terugkrijgen. Dat is in zijn ogen de manier waarop retailers relevant blijven.



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment