Marketing automation in Europa en de VS: wat is het verschil?

Geen reacties
Tags: , , , ,
Posted 13 okt 2017 in nieuws

Europese bedrijven zijn nog niet zo ver in het gebruik van marketing automation als de Amerikaanse collega’s. Maar waarin verschilt de aanpak eigenlijk?

De kans dat een bedrijf al heeft geïnvesteerd in marketing automation is in Europa veertien procent kleiner dan in de VS. Dat blijkt uit een onderzoek onder B2B-bedrijven dat is uitgevoerd door Econsultancy en Act-on. Dat is gezien het grote aantal Amerikaanse aanbieders van software voor de automatisering niet zo verwonderlijk. Maar behalve in populariteit is er ook een groot verschil in de manier van gebruiken, stellen de onderzoekers.

Automatisering blijft achter

Veel van de onderzoeken naar de inzet van marketing automation zijn met name op de Amerikaanse markt gericht. Of die resultaten zich laten vertalen naar de Europese context is nooit helemaal zeker. Het rapport van Econsultancy maakt in ieder geval deels inzichtelijk of en in hoeverre Amerikaanse en Europese bedrijven van elkaar verschillen.

De bedrijven die hun marketing automatiseren – net iets meer dan de helft van de ondervraagden – lijken zich allemaal te storten op de e-mailmarketing. Twee derde van de Europese bedrijven automatiseert dit kanaal, zo’n acht op de tien Amerikaanse doet dit. Aanzienlijk meer dus. Veel groter nog zijn de verschillen als het gaat over de integratie van CRM, social media en de koppeling van webformulieren. De percentages lopen sterk uiteen met verschillen tot wel twintig procentpunt.

Account based marketing: nieuwe aanpak nodig

Opvallend is ook dat account based marketing nog maar mondjesmaat is doorgedrongen tot de betreffende bedrijven. In Europa gebruikt maar elf procent van deze organisaties marketing automation voor account based marketing. Dat deze doelgerichte marketing nog niet op grote schaal wordt omarmd heeft ongetwijfeld te maken met de complexiteit ervan. Zoals in het eerdere Emerce-artikel over de implementatie en effecten op de KPI’s al werd gesteld, draait het met name om een culturele verandering. En dat is heel wat ingewikkelder dan het koppelen of gebruiken van bepaalde softwaresystemen alleen.

Europese bedrijven zetten hun tools voor marketing automation niet alleen anders in, er wordt ook gewerkt met andere KPI’s. Amerikanen richten zich beduidend vaker op de marketing qualified leads en sales accepted leads.

De onderzoekers stellen in hun rapport dat de dynamische segmentatie – hier reeds genoemd – bovenaan de wensenlijst staat. Bijna zes op de tien bedrijven verwacht dit op termijn toe te passen. ‘Progressive profiling’ – het verzamelen van leadinformatie om daarmee tot betere profielen te komen – account based marketing en de integratie van business intelligence volgen daarna. Het beantwoorden van de vraag of de marketing concreet bijdraagt een de sales pijplijn en omzet is eveneens terug te vinden op de agenda.



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment