Gamification in travel: vier voorbeelden van hoe het wel moet

Geen reacties
Tags: , , , ,
Posted 13 okt 2017 in nieuws

Heeft gamification toegevoegde waarde voor de reisindustrie? Volgens Expedia wel, maar dan moeten er wel lessen worden geleerd uit het verleden. “Voor elke Monopoly zijn er duizend mislukte spellen die de doos niet uitkomen omdat ze slecht ontworpen zijn.”

Design staat dus centraal in een succesvolle toepassing van gamification in travel, stelt Expedia in een ebook hierover. Het typische beeld van gamification is een app waarmee gebruikers virtuele badges of stickers kunnen verdienen als beloning voor bepaald gedrag. Loyaliteitsprogramma’s zijn hier een goed voorbeeld van – wie genoeg koopt, komt steeds een treetje hoger te staan met bijbehorende voordelen. Maar, zo zegt Expedia, een goed ontworpen spel is complexer en subtieler dan dat, met een verhaal dat betrokkenheid creëert en de motivatie om geld uit te geven binnen het spel. “Nog belangrijker is dat gamification moet worden gedreven door een heldere bedrijfsdoelstelling. Vanaf daar zijn de ontwikkelfases hetzelfde als bij elk ontwerpproces: onderzoek, prototype, iteratie, test, verfijning, release.”

Als de doelstelling bijvoorbeeld is om een nieuwe vliegroute te promoten, dan stelt Expedia als use case een vluchtsimulatorspel dat gemakkelijk gedeeld kan worden op social media voor met gratis vliegtickets als beloning voor de winnaars.

In het ebook geeft Expedia ook een aantal praktijkvoorbeelden van succesvolle gamification in de reisbranche:

Visit Norway/Holmenkollen

Het Noors verkeersbureau Visit Norway wilde zowel Holmenkollen als skibestemming als Noorwegen zelf promoten. Een simpel spel werd ontwikkeld met als doel spelers verder de booking funnel in te krijgen. Het is een microsite waar je met je toetsenbordcommando’s een schansspringer kunt besturen. Als de speler twee sprongen heeft gemaakt, worden er links verstrekt die helpen bij het boeken van een reis naar Noorwegen. De content wordt dus op een andere manier onder de aandacht gebracht. Er zijn niet zoveel data beschikbaar over de resultaten, maar het verkeer naar het subdomein is goed voor 1 procent van de totale websitetraffic van Visit Norway en het spel staat bovenaan de organische zoekresultaten op Google als je ‘ski jump game’ intypt.

YUGE

YUGE maakt gebruik van technologie om een spelelement toe te voegen aan een vrijetijdsactiviteit. De mobiele app is ontwikkeld door het Franse skigebied Paradiski en benut geolocatie om skiërs content te bieden die hun beleving verbetert. Zo is er een plattegrond van de pistes met actuele informatie over de sneeuwconditie, weer en wachttijden bij de lift. Verder kunnen de bezoekers zien waar hun vrienden zich bevinden en houdt YUGE de prestaties bij van de wintersporters, met een ranglijst die volgens gebruikers een stimulans is om toch een extra afdaling te maken.

Rocketrip

In dit geval wordt gamification ingezet om zakenreizigers te stimuleren lagere reiskosten te maken. Als zij de goedkoopste beschikbare opties boeken, krijgen ze daarvoor een beloning. De algoritmen van Rocketrip berekenen onder welk budget ze uit moeten komen op een bepaalde reis en de medewerker ontvangt de helft van eventueel gerealiseerde besparingen in de vorm van een tegoed dat bij bepaalde merken en retailers uitgegeven kan worden. Volgens Expedia werkt het idee dankzij het ontwerp van het dashboard waar de zakenreiziger zijn doelstellingen en positie in de ranglijst van ‘bespaarders’ kan zien.

JetBlue/TrueBlue

JetBlue heeft haar loyaliteitsprogramma TrueBlue vormgegeven door middel van gamification. Passagiers kunnen badges verdienen die slaan op producten van JetBlue. De Even More Space-badge beloont bijvoorbeeld klanten die extra beenruimte boeken. Met de JetPaws-badge sparen klanten die met hun huisdier reizen punten. Het zijn visuele weergaven van de dienstverlening van JetBlue die upselling gemakkelijker maken. De punten kunnen worden ingewisseld voor gratis vluchten, maar bijvoorbeeld ook worden gedoneerd aan liefdadigheidsinstellingen. En op de gepersonaliseerde landkaart kan de passagier precies zien waar hij of zij is geweest.



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment