Nederland nog steeds wereldleider in e-commerce

Geen reacties
Tags: , , ,
Posted 09 Okt 2017 in nieuws

Nederland heeft nog steeds een van ’s werelds verst ontwikkelde e-commercemarkten ter wereld, veel meer dan Duitsland en Engeland. Noord Amerika scoort een fractie slechter dan dan België en Slovenië maar iets beter dan Cyprus.

Dat is af te leiden uit de nieuwe B2C E-Commerce Index van de United Nations Conference on Trade and Development (UNCTAD). Die wordt sinds 2015 jaarlijks gepubliceerd (Pdf).

Dit jaar staat Nederland op de vierde positie. Enkel Luxemburg, Zwitserland en Noorwegen staan nog boven Nederland. Twee jaar geleden bekleedde Nederland nog de tweede plaats, maar werd ingehaald door Zwitserland en Noorwegen.

Het onderzoek analyseert e-commercemarkten in 143 landen op zaken als internetgebruik, dichtheid van veilige servers, penetratie van betaalrekeningen en betrouwbaarheid van het postsysteem. Nederland scoort bijvoorbeeld goed omdat iedereen van 15 jaar en ouder wel een bankrekening heeft, breedband landelijk dekkend aanwezig is en vorig jaar 79 procent van de populatie een online aankoop deed.

Zeven landen uit de top 10 komen uit Europa. De drie anderen zijn Zuid-Korea, Japan en Nieuw Zeeland. Opvallend is de inhaalslag die Europa’s twee grootste markten maken, Duitsland en Engeland. Die stijgen respectievelijk van 14 naar 9 en van 10 naar 6.

Amerika is in de verste verte niet in de top 10 te bekeken, want staat op nummer 26. Net achter Slovenië en Litouwen en nummer 22 België maar net iets beter dan Cyprus en Malta. De veelbesproken e-commercegiganten van de toekomst, China en India, staan op respectievelijk 64 en 82.

Consumenten gaven in 2016 voor twintig miljard euro uit aan producten en diensten bij webwinkels, aldus cijfers van Thuiswinkel.org.

Foto: Joris Louwes (cc)



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment