‘Geen innovatie meer bij Facebook’

Geen reacties
Tags: , , , , , , , ,
Posted 05 okt 2017 in nieuws

De tijd van grote innovaties bij Facebook is voorbij. Sterker nog, de meeste grote businessstappen kwamen bij toeval tot stand.

“Het enige dat ze doen is alles om hun bereik te vergroten. En dat is een beetje lastig als je al twee miljard actieve gebruikers hebt. Daarom koopt Zuckerberg vliegtuigen om internet naar de grond te stralen in afgelegen gebieden in Afrika.”

Puntig is hij wel, zurig is hij niet. Antonio Garcia-Martinez is de man die de Facebook Exchange oprichtte en groot maakte. “Mark Zuckerberg geeft geen klap om advertising. Je ziet hem daar niet op de werkvloer. Dat is in handen van Sheryl Sandberg.”

Garcia-Martinez was vanochtend een van de sprekers op Emerce eDay dat nu in Amsterdam loopt.

Hij zag met eigen ogen hoe zijn oud-werkgever pas een gigantische groei-explosie onderging toen het bedrijf inzette op mobiele apps. ‘Mobile first’ was destijds, rond 2012, een strategische keuze die niet veel grote partijen zo expliciet maakten. Toen vijftig procent van het verkeer via mobiel kwam, duurde het nog zes tot twaalf maanden voordat 50 procent van de omzet uit mobiel kwam.

Deze ‘pivot’ was niet gepland, maar viel de profielensite toe. “Ze proberen tien dingen uit, waarvan er zeven falen en twee zo-zo doen. Mobiel was die ene onverwachte uitschieter.”

“Zuckerberg zoekt de echt nieuwe dingen buiten het bedrijf. Dan zoekt hij naar producten of diensten die een groei laten zien net als Facebook zelf in diens eerste twee jaar. Daarom kon de overnamedeal met Instagram in een weekend worden gesloten en kwam ook Whatsapp in no time getekend.”

De Amerikaan heeft jaren van nabij gezien hoe Facebook zich op de markt beweegt. Vrij eigenzinnig. “Je kunt denken dat je partnerbedrijf bent van Facebook, maar je wordt tijdelijk gedoogd.”

Fotografie: Peter Boer (c)



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment