Social Travel 30: Landal GreenParks prolongeert titel; TUI krijgt pluim

Geen reacties
Tags: , ,
Posted 05 okt 2017 in nieuws

Het zomerseizoen is ten einde dus het is tijd voor de tweede editie van de Social Travel Top 30. Buzzcapture heeft onderzocht welke Nederlandse reismerken in de periode juli tot en met september het beste presteerden op het gebied van online berichtgeving. In de lijst zijn flink wat verschuivingen te zien.

Sinds de vorige editie hebben we het aantal merken dat wordt gemonitord uitgebreid van vijftig naar zestig. Hoeveel berichten zijn er in de afgelopen drie maanden verschenen op social media, hoeveel bereik hadden deze berichten en wat is het sentiment van de berichten? Op basis van de drie scores wordt de Social Travel Top 30 samengesteld. Met dit kwartaal geen nieuwe nummer één. Vakantieparkketen Landal GreenParks prolongeert de titel in de Social Travel Top 30. Maar verder ziet de top 5 er totaal anders uit dan in het vorige kwartaal.

Roompot Vakanties steeg acht plaatsen en is de nieuwe nummer twee. De hoogst genoteerde nieuwe binnenkomer is Natuurhuisje.nl, op de derde plaats. Op vier staat Pierre et Vacances Center Parcs en ‘off the beaten track’ reisorganisatie Elizawashere (onderdeel van Sundio) komt nieuw binnen op de vijfde plek.

In totaal zijn er tien nieuwe namen in de top 30 terug te vinden. Zeven reisorganisaties hebben hun positie verbeterd ten opzichte van de vorige editie en er zijn elf dalers.

Wat valt op?

Thomas Cook Nederland is vergeleken met de vorige Social Travel Top 30 achttien plaatsen gestegen. Hoewel de reisorganisatie qua volume is gezakt, zijn zowel het pr-bereik als het sentiment omhoog gegaan. Ruim 10 procent van de berichten over de reisorganisatie is positief. Dit heeft voornamelijk te maken met het feit dat Tunesië weer aangeboden wordt als vakantiebestemming.

Op plaats 23 is Surfblend nieuw binnengekomen. Deze reisorganisatie, onderdeel van de Sundio Group, richt zich als nichespeler op surfers. Als je denkt aan surfen, denk je aan mooie plaatjes. Niet gek dus dat ruim 75 procent van de berichtgeving over Surfblend afkomstig is van Instagram.

Social Media Score: enorme drukte op Schiphol en WhatsApp voor KLM

Als we alleen kijken naar het volume van de berichten per organisatie vinden we grote namen in de top 5. Over Schiphol verschenen de meeste posts in de afgelopen drie maanden. Dit had vooral te maken met de enorme drukte op het vliegveld. Uren wachten voor de paspoort- en veiligheidscontrole heeft gezorgd voor meer dan zestigduizend berichten.

Ook KLM werd veelbesproken op social media. Vooral het feit dat KLM de eerste airline is met een officieel, zakelijk WhatsApp-account is, zorgde voor een piek in de berichtgeving. In bijna duizend berichten werd KLM genoemd in combinatie met WhatsApp.

Bereik: ANWB op zwarte zaterdag en Roompot naar België

Op het gebied van bereik van de berichten scoren de gevestigde namen hoog. Schiphol, KLM en ANWB hadden het grootste potentiële bereik.

In de zomer is de ANWB een veelbesproken onderwerp op social media, omdat veel mensen met de auto op vakantie gaan en zo nogal eens met de ANWB in aanraking komen. Is het niet via een van de reisorganisaties, dan is het wel met de Wegenwacht. Dit bericht over de drukte bij de ANWB had het meeste bereik.

Verder was er veel positieve publiciteit voor Schiphol. Schiphol schakelt vanaf 1 januari volledig over op Nederlandse windenergie. Hiervoor heeft de luchthaven een overeenkomst gesloten met Eneco voor de komende vijftien jaar.

Roompot Vakanties kreeg veel positieve pr vanwege de opening van het eerste vakantiepark buiten Nederland, Breeduyn Village in Bredene.

Sentiment: Reizigers hebben een voorkeur voor niche organisaties

Opvallend is dat op het gebied van sentiment juist reisorganisaties die kortere vakanties en weekendjes aanbieden het best scoren: Natuurhuisje.nl, Landal GreenParks en Weekendjeweg.nl.

De topscoorder qua sentiment is Primavera Reizen, een Portugalspecialist uit de Sundio-stal. Ruim 18 procent van de berichten over Primavera is positief en de overige berichtgeving is neutraal.

Invloedrijke gebeurtenissen

Er is veel gebeurd in het zomerseizoen. Natuurrampen als de aardbeving op Kos en orkaan Irma zorgden voor grote ontregelingen in de reisbranche. Zo werd TUI Nederland bijna vijfhonderd keer genoemd in combinatie met orkaan Irma. Het gros van de berichten is afkomstig van vakantiegangers die af zouden reizen naar het rampgebied. De berichtgeving is overwegend positief: TUI houdt de reizigers goed op de hoogte en stort snel geld terug.

Ook nieuws dichterbij huis zorgt voor veel reuring op social media. Het gesteggel rond de uitbreiding van Lelystad Airport resulteerde in ruim zestienduizend berichten. Veel bewoners zijn het niet eens met de uitbreiding van het vliegveld en ook verschillende politieke partijen zoals Partij voor de Dieren en GroenLinks zijn tegen.

Social travel 30

In het onderzoek wordt enkel berichtgeving meegenomen over het corporate merk. Campagnes worden alleen meegenomen als de merknaam direct genoemd wordt in de berichtgeving. 



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment