POM: al vijftienduizend gebruikers ervaren hoe leuk betalen kan zijn

Geen reacties
Tags: , , , , , , , , , , ,
Posted 03 okt 2017 in nieuws

“Wat is er vervelender dan betalen? Er voor moeten gaan zitten omdat je het overzicht kwijt bent.” Aan het woord is Anthony de Bruyn, marketingmanager van Peace of Mind, ofwel POM. Op de Nederlandse markt introduceert de Vlaamse startup binnenkort een gemakkelijke app waarin al je facturen verwerkt worden.

Hoe zou je POM in één tweet omschrijven?
“POM brengt meer gemoedsrust voor de gewone mens en kleine bedrijven die kampen met een groot volume aan inkomende facturen.”

Welk probleem lost POM op?

“Vooral frustratie. Facturen komen van alle kanten binnen: per post, als pdf in de e-mail of door in te loggen op een klantportaal. En de afzenders hanteren elk hun eigen instructies. Intrum Justitia doet regelmatig onderzoek onder consumenten en het blijkt dat betaalverplichtingen talloze frustraties opleveren. Dat resulteert in uitstelgedrag en verstreken betaaltermijnen.”

Hoe neemt POM frustratie weg?

“Wanneer een factuur bij je binnenkomt, kun je een foto maken van papieren versies en ze, net als pdf-bestanden, toevoegen in de applicatie. POM neemt je het precieze werk van cijfertjes overnemen uit handen. Alle te betalen facturen sla je op via de app en je betaalt ze met één klik. Om dat te doen, geef je toestemming aan reguliere betaalapps, zoals iDEAL. POM overziet en regelt betalingen.”

Is POM al beschikbaar op de Nederlandse markt?

“Nee, op dit moment nog niet. Omdat bijna ieder Europees land zijn eigen betaalsysteem heeft, is het nog niet mogelijk om POM buiten Vlaanderen en Wallonië te gebruiken. Zo kennen wij in België Bancontact en Sign2Pay en in Nederland is iDEAL ingeburgerd. Hierop moet de applicatie worden aangepast en dit vergt wat technische aanpassing op de achtergrond. Nederland staat wel als één van de eerste op de planning bij marktuitbreiding in het buitenland.”

Hoe zijn de consumentenreacties tot nu toe?

“Gebruikers reageren onder andere positief op Twitter en uit sommige reacties blijkt goed dat mensen zien en ervaren wat wij voor ogen hadden: de handigheid en tijdsbesparing. Bij Google Play is het gros van de reacties ook zeer positief en krijgt POM momenteel vier van de vijf sterren. Het commentaar dat we krijgen, pakken we meteen op. We zijn al bezig om de begunstigde te vermelden bij een afschrijving.”

 

Wat is de aanleiding geweest voor dit idee?

“In België is een aantal andere systemen op de markt die min of meer hetzelfde beogen. Zij werken vanuit leveranciersperspectief, bijvoorbeeld voor energie- en telecombedrijven. Het achterliggende doel is facturen digitaliseren om ze zo snel mogelijk te innen. En dat blijkt aan het gemak en de realiteit van de gebruiker voorbij te gaan. POM-oprichters Tom Totté en Johannes Vermeire merkten dit op tijdens hun werk in de e-voicing- en e-paymentsector.”

Wie is je concurrent?

“Zoomit is één van onze concurrenten, zij zijn gestart met elektronisch factureren via internetbankier-apps. Van een kleine honderd bedrijven kan Zoomit iedere rekening verwerken, maar van bedrijven die niet met hen samenwerken kan dat niet. Daarnaast is er Doccle, dat je meer moet zien als een digitaal archief voor je facturen en minder als totaaloplossing. Het onderscheidende aan POM is dat alle factureren op papier en digitaal te verwerken zijn. Ook vind ik dat het gemak van de klant bij POM veel centraler staat.”

Wat is het verdienmodel van POM?

“POM-apps zijn gratis voor de gebruiker. De inkomsten voor ons komen uit contracten met leveranciers. We maken het voor de bedrijven gemakkelijker en goedkoper hun facturen te innen. Zo gebeurt het dat ze lang moeten wachten op hun geld of hier nog achteraan moeten. In ruil voor de snellere betaling vragen we een klein bedrag per betaalde factuur. Dit bedrag is afhankelijk van het volume. Als er geen contract is, zijn er voor POM ook geen inkomsten. Er staat daarnaast een pro-versie op de planning die een abonnementsvorm aanbiedt.”

Tegen welke uitdaging loop je op dit moment aan?

“Dat het een uitdaging is om de grote bedrijven te overtuigen. Gebruikers daarentegen zijn er wel, we hebben vijftienduizend actieve gebruikers en inmiddels hebben we voor een bedrag van twee miljoen euro aan betalingen verwerkt. We kijken naar alle mogelijkheden om zowel grote bedrijven als gebruikers zó te prikkelen dat ze overstag gaan.”

Wat staat er voor POM nog op de agenda?

“Nu zijn we nog niet winstgevend. Om dat te worden en te groeien, hebben we investeringen nodig. Zo loopt er een investeringsronde waarmee we twee miljoen euro willen ophalen. Eerder hebben we al 1,1 miljoen aan investeringen binnen gehaald. Hiermee gaan we onze marktpositie in België verstevigen en internationaal uitbreiden in landen als Nederland, Duitsland, Polen en het VK. Daar is de cultuur qua facturatie en omgang met betalingen vergelijkbaar met België. Ook verandert er technologisch veel en met onze zelfgebouwde app moeten we hierop in blijven spelen. Zo willen we bijvoorbeeld de spraakfunctie gaan integreren in de applicatie.”

Hoe heeft deelname aan de Innovation Awards bijgedragen aan de doelen van POM?

“We hebben ingeschreven om aandacht en belangstelling te genereren in Nederland en dit is zeker gelukt. Zowel bij grote bedrijven die klant kunnen worden als bij de consument om bekender te raken met de mogelijkheden van onze app. Wij verwachten nog meer impact te hebben bij een volgende deelname, zodra we ook effectief actief zijn op de Nederlandse markt.”

 



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment