Creatief bureau CapeRock: ‘Full-service bureaus krijgen het moeilijk’

Geen reacties
Tags: , , , , ,
Posted 03 Okt 2017 in nieuws

Creatief bureau CapeRock richtte zich voorheen op de media- en televisiemarkt. Maar met de groeiende behoefte aan vormgeving voor de alle soorten en maten schermen, bieden zij nu ook hun expertise aan merken aan.

Na een flinke dip bruist de creatieve industrie weer van de energie. Nieuwe bureaus schieten als paddenstoelen uit de grond en internationaal staat Nederland steeds beter op de kaart. Dit optimisme, in combinatie met een steeds breder palet aan marketingoplossingen, leidt tot een opvallende groei aan specialisten. Voor een marketeer wordt het daarmee een steeds grotere uitdaging om de juiste partijen te kiezen voor de business-problemen waar ze tegenaan lopen. Een markt die zo snel verandert en innoveert is namelijk bijna niet bij te houden. Daarom in deze serie een aantal gespecialiseerde topbureaus.

Hoe omschrijf je CapeRock in een zin?

CapeRock is een creatief bureau gespecialiseerd in motion branding. Van visuele merkstrategie en digital design tot productie van film, post-productie en animatie. Onze focus ligt op het verbeteren van de beleving van merken op alle beschikbare media en helpen merken daarmee met hun publiek te verbinden.”

Wat was de reden om jullie te specialiseren?

“We hebben jarenlang ervaring opgedaan in het ontwikkelen en ontwerpen van media- en televisiemerken. Onze ervaring en expertise stelt ons in staat om merkcommunicatie te ontwerpen voor elk scherm, platform of medium. Dit levert ons een sterke positie op, waarbij wij strategie met design en productie combineren.”

Is het lastig ‘bij je leest’ te blijven en niet langzaam toch meer full-service te gaan?

“Specialisatie voegt waarde toe. Het is voor ons de reden om onze focus op ons specialisme te houden. Daarnaast ontstaat er meer vraag naar ons specialisme, waardoor het behouden van onze focus gemakkelijker is. Het is wel zo dat wij de discipline productie (motion, film, video, animatie, muziek) zouden kunnen verzelfstandigen om als afzonderlijk service aan bedrijven aan te bieden. Daar is momenteel veel vraag naar.”

Waarin verschilt CapeRock ten opzichte van de markt?

“We combineren strategisch merkdenken met high-end design en hoogwaardige productie. Daarmee bieden we organisaties een integrale service bestaande uit strategie, design, motion, digital en muziek. Er zijn niet veel bureaus die al deze expertises integraal leveren. Onze ontwikkelde expertise in de media- en televisiewereld geeft ons een voorsprong en onderscheidend vermogen in de ontwikkeling van merken in de digitale en door schermen beheerste wereld.”

Welke innovatie vind je op dit moment belangrijk?

“Augmented reality. Het visualiseren van data en informatie die relevantie en verdieping voor gebruikers creëert. Daarin schuilt een zeer grote groeimarkt en verdieping van UX design. Real time graphics en branding op basis van augmented reality. En daarnaast Virtual reality: het ontsluiten van werelden die voorheen niet of beperkt toegankelijk waren. Alhoewel het VR-device praktisch onhandig blijft en eigenlijk voorbehouden is voor specifiek gebruik, is het kunnen ontsluiten van nieuwe werelden commercieel gezien natuurlijk zeer interessant.”

Bang dat full service bureaus met jullie discipline aan de haal gaan?

“We geloven dat juist full-service bureaus het moeilijk zullen krijgen, omdat de markt en wereld om ons heen complexer wordt en steeds meer gefragmenteerd raakt, hetgeen om specialisten vraagt. Een trend is dat er grotere bureau conglomeraten ontstaan, waar veel verschillende bureaus zijn ondergebracht met elk hun eigen specialisatie. Een dergelijk conglomeraat heeft als ‘full-service’ netwerk voor elke specifieke vraag of behoefte van organisaties de juiste expertise in huis. De bureaus binnen een dergelijk conglomeraat kunnen onderling min-of-meer zonder concurrentie-oogpunt samenwerken.”

Hoe ziet CapeRock er over vijf jaar uit?

“Design is nog een onderschat element om onderscheid en voorkeur voor merken te creëren. Design voor merken zal in de toekomst daarom alleen maar belangrijker worden. Dat geldt eveneens voor toepassingen van motion voor digital. Op bewegend beeld reageert de mens eenvoudigweg heel erg goed. Als bureau streven wij ernaar om snel, flexibel en met hoge toegevoegde waarde voor onze klanten te werken. Daarnaast zien wij de trend van internationalisering van merken. Daarom werken wij aan de ontwikkeling van een netwerkbureau met studio’s in belangrijke creatieve plaatsen in de wereld. Wat wij hier doen, kunnen wij ook internationaal doen.”

Ontdekken hoe je onderscheidend vermogen creëert voor jouw bedrijf in de digitale en door schermen beheerste wereld? Ga langs bij CapeRock tijdens ADNIGHT, de Amsterdamse open avond van de creatieve industrie, waar marketeers en mensen werkend in de creatieve industrie bij 50 creatieve shops een kijkje kunnen nemen. ADNIGHT, onderdeel van Amsterdam eWeek, vindt plaats op 6 oktober aanstaande. Kaarten zijn nog verkrijgbaar.



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment