Ukje.nl: ’40 procent komt al uit het buitenland’

Geen reacties
Tags: , , ,
Posted 02 okt 2017 in nieuws

Als kersverse moeder ergerde Sifra Douma zich aan het rommelige geheel, dat werd gevormd door babymeubeltjes met elk een eigen printje. Ze maakte een wipstoelhoes die wél bij de rest van het interieur paste. Dit was het begin van een goedlopende webwinkel in hoezen voor babymeubilair.

Toen Sifra merkte dat haar wipstoelhoes ook bij anderen in de smaak viel, besloot ze er nog een aantal te maken en deze aan te bieden op Marktplaats. Deze ontwerpen werden vrijwel direct verkocht en er kwamen via-via steeds meer aanvragen binnen, dus werd in 2011 Ukje.nl gelanceerd. “De verkoop ging zo goed dat ik belastingtechnisch niet meer kon uitleggen dat het slechts een leuke bijverdienste was.”

Begonnen op Marktplaats
Nog altijd vormt Marktplaats een belangrijk verkoopkanaal. Sifra vertelt dat veel babymeubilair tweedehands wordt gekocht of wordt geleend van familie of vrienden. De kersverse ouders willen het meubilair dan opknappen of beschermen met een hoes. Ook gebeurt het regelmatig dat ouders nieuwe meubeltjes kopen en deze in de best mogelijke staat willen houden, zodat ze er bij de verkoop nog een leuke prijs voor kunnen vragen. “In beide gevallen komen ze al snel bij Ukje.nl terecht. Er zijn wel vergelijkbare aanbieders, maar met bijna duizend artikelen hebben wij het grootste assortiment.”

Sstap voor stap Europa veroveren
Sinds 2012 verkoopt Ukje ook via Bol.com en is het via Amazon.com actief in het buitenland, zodat Sifra kan toewerken naar haar ultieme droom: met eigen webshops heel Europa veroveren. Zo’n 40 procent van de orders komt al uit het buitenland, met België en Duitsland als grootafnemers. Maar uiteindelijk is het de bedoeling dat andere Europese landen stapsgewijs volgen. “Ik heb alvast alle belangrijke domeinnamen vastgelegd, zodat dit in ieder geval geen belemmering zal vormen.”

Hoewel de ambities groot zijn, wil Sifra niets overhaasten. “Ons onderscheidend vermogen zit in de eigen ontwerpen, de perfecte pasvorm en het persoonlijke (interieur)advies dat we geven. Het laatste wat ik wil is dat de kwaliteit achteruitgaat door mijn expansiedrang. Ik zie te vaak dat online ondernemers zo snel mogelijk willen groeien en zodoende onderuit gaan door hun eigen succes. Daarom verbreed ik mijn territorium liever stap voor stap.”

Gissen is missen
Om te bepalen of ze op schema ligt, maakt Sifra gebruik van Exact Online. “We gebruiken het niet alleen als boekhoudpakket, maar ook als graadmeter. Bepaalde maanden gaan nu eenmaal gepaard met extra kosten, bijvoorbeeld omdat ik stoffen moet inkopen of omdat we met Ukje.nl op een vakbeurs staan. Daarnaast kost het internationaal uitbreiden geld. Voorheen schrok ik weleens van grote uitgaven, maar met Exact Online kan ik makkelijk de kosten én de baten met andere perioden vergelijken. Hierdoor weet ik of ik moet bijsturen of niet.”

Met Ukje.nl was Sifra één van de eerste klanten die gebruikmaakte van Advisies Webshop Connector. “De klik was direct goed en nog altijd hebben we regelmatig contact. De consultant heeft destijds letterlijk bij mij aan de keukentafel gezeten om de koppeling samen in te richten. En afgelopen jaar is de Webshop Connector speciaal voor mij aangepast. Ik wilde de verkopen vanuit Magento niet in Exact Online importeren vanuit een verkoopboeking, maar via een memoriaalboeking. Dit is overzichtelijker in mijn administratie, omdat er dan geen openstaande posten meer worden gecreëerd voor klanten uit de webshop. Die hebben immers al betaald.”

Sifra is graag goed voorbereid op toekomstige ontwikkelingen. “Gissen is missen, zeg ik altijd.”
Ook op het gebied van de productie neemt ze graag het zekere voor het onzekere. “Ik heb de productie bewust verspreid over meerdere locaties in Oost-Europa, zodat er bij calamiteiten als een brand altijd een back-up is.”
Wel denkt Sifra na over een eigen naaiatelier in Oost-Europa, waarbij niet alleen de kwaliteit van de producten centraal staat, maar ook het welzijn van de medewerkers en hun kinderen. “Sommige mensen noemen mijn plannen wat te ambitieus. Maar ik ben van mening dat als je iets écht heel graag wilt, het in 90 procent van de gevallen gaat lukken. Ik geloof er dus wel in, net als dat ik vastbesloten ben om het te schoppen tot Europees marktleider.”



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment