CheapTickets.nl verhoogt CTR met 27 procent dankzij AMP

Geen reacties
Tags: , , , , , ,
Posted 29 sep 2017 in nieuws

CheapTickets.nl heeft Accelerated Mobile Pages (AMP) toegepast op de landingspagina’s, met een gemiddelde CTR-stijging van 27 procent als gevolg van de tot vier keer snellere laadtijd. De optimalisatie werd in-house uitgevoerd door Marketing en Development.

AMP is een vinding van Google waarbij webpagina’s een snellere mobiele variant krijgen zodat de gebruikerservaring beter wordt. Dit kan doordat scripts en codes achterwege worden gelaten. AMP-pagina’s zijn in Google te herkennen aan het logo.

Google heeft deze standaard anderhalf jaar geleden geïntroduceerd. Maar volgens Wouter Kiel, global SEO manager van Travix, het moederbedrijf van CheapTickets, was de functionaliteit en ondersteuning in het begin niet heel groot. “De adoptie in e-commerce kwam pas serieus op gang nadat eBay ermee begon.”

Voor Travix was dat reden om tot een proof of concept te komen, waarbij de belangrijkste verwachtingen waren dat AMP-pagina’s tot een hogere CTR vanuit Google zou leiden, een hogere doorklik van landingspagina naar search box, een lagere bounce rate en een minimaal gelijkblijvende conversie. “In de testfase hebben we vijf populaire reisbestemmingen ingezet. Hiermee konden we gedurende een paar weken data verzamelen over het zoekgedrag van gebruikers en de prestaties van de nieuwe AMP-pagina’s. Deze data hebben we getoetst aan ‘gewone’ landingspagina’s. De click through rate liet een spectaculaire stijging zien. Enkele dagen nadat de AMP-pagina’s in Google verschenen, registreerden we zelfs een verdubbeling van het doorklikpercentage. Voor de honderd bestemmingspagina’s meten we momenteel een gemiddelde CTR-stijging van 27 procent. We blijven AMP verder ontwikkelen om uiteindelijk de reizigers een nog betere mobiele zoek- en boekervaring te bieden.”

Over het precieze effect op de conversie kan Kiel niets zeggen omdat het lastig meetbaar is in Google Analytics. Maar de resultaten zijn dusdanig dat AMP ook naar andere Travix-merken zal worden uitgerold.

Kiel stelt dat de uitgeklede pagina’s steeds meer functionaliteiten zullen krijgen. “Denk aan searchmogelijkheden voor bijvoorbeeld e-commerce, met filteren en sorteren, maar ook payment support, analytics en designelementen als betere video-embedding.”



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment