Meer directe reisboekingen: hoe maak je slim gebruik van je data?

Geen reacties
Tags: , , , , , , , ,
Posted 16 sep 2017 in nieuws

Voor partijen in de reisbranche is het lastig om in contact te komen met nieuwe klanten. De concurrentie is groot en online reisagenten (OTA’s) als Booking.com en Expedia domineren de customer journey. Toch kun je het winnen van deze giganten, stelt Datatrics in een nieuw whitepaper.

Uit het rapport Travel Tomorrow van de branchevereniging ANVR blijkt dat de reisbranche worstelt met een aantal uitdagingen bij het aangaan en onderhouden van een relatie met de klant. Het identificeren en begrijpen van de klant, zodat je je communicatie en aanbod kunt personaliseren en loyaliteit her- en erkennen, staan bovenaan het rijtje. Verder signaleert het rapport dat veel reisbedrijven zich focussen op het ad hoc koopmoment in plaats van te werken aan een lange-termijnrelatie. Segmentatie van het klantenbestand gebeurt veelal alleen op basis van demografische kenmerken en de locatie of context wordt niet meegenomen in interacties. Hierdoor is het lastig om up- of cross-selling toe te passen, terwijl dat toch bij uitstek de manier is om de krappe marges in de reisbranche te compenseren. 

Externe obstakels

Naast deze interne problemen zijn er ook externe obstakels. Metazoekmachines en online reisagenten zijn voor hoteliers het belangrijkste verkoopkanaal geworden maar ook andere reispartijen zien het aantal directe boekingen teruglopen. Voor reisorganisaties en hotels hangt een fors prijskaartje aan de dominantie van OTA’s, in de vorm van commissies en affiliate fees. Daar komt bij dat zij het contact met de klant kwijtraken, omdat OTA’s en metazoekmachines geen gegevens delen.

De problematiek samengevat: reispartijen hebben moeite om nieuwe klanten aan te trekken die direct bij hen boeken en weten te weinig van bestaande klanten om de conversie te verhogen. In het whitepaper ‘Data is de sleutel tot directe boekingen in travel’ dat Datatrics samen met Copernica heeft gemaakt wordt de oplossing hiervoor stap-voor-stap uitgelegd. De kernboodschap: benut de data die al in huis zijn op een slimme, geautomatiseerde manier en combineer die inzichten met e-mailmarketing.

Leren van bestaande klanten

“Het beginpunt is een 360-graden-klantbeeld,” zegt Bas Nieland, CEO van Datatrics. “Patronen van bestaande klanten kun je benutten om nieuwe klanten te benaderen. Ons platform filtert de kenmerken eruit die passen bij een bepaald hotel, bestemming, arrangement, enzovoorts. Vervolgens geef je aan Facebook of Adwords de opdracht om je boodschap alleen te tonen aan de audiences die voldoen aan die kenmerken. Als je bijvoorbeeld een fietsvakantie op de Veluwe aan de man wilt brengen, dan bekijkt het systeem wat voor mensen eerder dat specifieke hotelarrangement hebben geboekt. Daaruit komt een profiel of persona naar voren en dat is de doelgroep die je vervolgens met je advertenties target. Dit zijn natuurlijk unknown bezoekers. Voor known bezoekers kun je op dezelfde manier een selectie maken en hen vervolgens benaderen via on-site notificaties en embedded content, e-mailmarketing en advertising. Het Datatrics-platform bepaalt op basis van algoritmen het juiste moment daarvoor.”

De software van Datatrics neemt ook de fase van de customer journey mee waarin die potentiële klant zich bevindt. “Bedrijven leveren content aan voor de verschillende fases – oriënteren, vergelijken, beslissen en evalueren. Het platform toont vervolgens op basis van machine-learning de juiste boodschap aan elk individu, hetzij on-site, hetzij in de vorm van advertising, hetzij in de vorm van e-mailcampagnes via Copernica.”

Elk bedrijf beschikt over de hiervoor benodigde data, aldus Bas. In travel zijn de belangrijkste databronnen volgens hem meestal de website, e-mailmarketing en advertising. “Datatrics kan die data uit de bijbehorende systemen, zoals het boekingssysteem, de e-maildatabase, CMS, CRM, Facebook en Google, halen en aan elkaar koppelen tot een 360-graden-klantprofiel per bezoeker. Door dit te automatiseren houden marketingteams, die vaak toch al capaciteit tekortkomen, tijd over voor de creatie van content voor elke fase van de customer journey. Het is datagedreven marketing met behoud van de menselijke factor creativiteit, die leidt tot een betere relatie met nieuwe en bestaande klanten en meer conversie.”

Meer weten? Download de whitepaper ‘Data is de sleutel tot directe boekingen in travel’.



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment