noSun: pure player met actieve groepreizen

Geen reacties
Tags: , , , , , , ,
Posted 15 sep 2017 in nieuws

Op de drukke markt van avontuurlijke groepsreizen heeft noSun een vaste schare fans veroverd. Met een team van zeven mensen organiseert het bedrijf inmiddels 14 jaar vanuit Enschede actieve rondreizen voor mensen die niet alleen op vakantie willen, vertelt oprichter Martijn Boshuis.

Hoe is noSun tot stand gekomen?

“Ik ben in 2003 begonnen met noSun als afstudeerproject. Het plan voor een eigen onderneming bleek haalbaar. Vanaf het begin hebben we ons gericht op reizen voor singles. Dat werd toen nog gezien als een ‘zielige’ doelgroep, maar ik heb er altijd in geloofd. De markt is na onze oprichting flink in beweging gekomen en we hebben er veel concurrenten bij gekregen. Overigens zijn onze deelnemers niet per se single – het kan ook zijn dat ze een partner hebben die van een ander soort vakanties houdt.”

Vanwaar de naam noSun?

“Die benadrukt dat we niet aan strandvakanties doen. Wij organiseren actieve reizen die voor een grote groep toegankelijk zijn. Geen extreme sporten dus. In de winter bieden we met name Scandinavië aan, met huskeytochten, sneeuwscooters, ijsvissen en skiën. In het voor- en naseizoen organiseren we reizen naar warmere oorden, zoals Mallorca en Kroatië. De zomer is ook voor ons het hoogseizoen. We dachten dat onze reizigers vakantie zouden nemen wanneer hen dat uitkomt, maar in de praktijk blijken ook singles vaak gebonden aan de zomervakantie, omdat ze in de bouw of het onderwijs werken bijvoorbeeld. We richten ons op de doelgroep 20 tot 40 jaar en zijn al vanaf het begin een pure player. In 2003 was het een ongebruikelijke keuze om alleen online te verkopen en niet te werken met tussenpersonen, maar wij zijn er heel blij mee met hoe het heeft uitgepakt.”

Martijn Boshuis, noSunHet aanbod beperkt zich tot Europa. Waarom is dat?

“We hebben lang vastgehouden aan het label Europaspecialist. Volgend jaar gaan we echter Canada aanbieden, simpelweg omdat onze reizigers erom vragen. Canada, maar ook Australië en Nieuw-Zeeland zijn natuurlijk wel bestemmingen die in het verlengde liggen van ons huidige aanbod en qua activiteiten. Een cultuurshock zal deze uitbreiding dan ook niet veroorzaken. En die focus op Europa is meer intern, de klant ziet ons niet direct als Europaspecialist. Dus dat label laten we los.”

95 procent van jullie klanten boekt alleen maar toch vind je op de site vrijwel nergens het woord singlereis. Waarom is dat?

“De term singlereis heeft een bepaalde lading: dating, het vinden van een partner. Dat doen we niet, we bieden een oplossing voor mensen die niet alleen op vakantie willen. Maar we zijn natuurlijk wel te vinden als je online op singlereis zoekt, zowel via Adwords als in SEO. Het is toch een ingeburgerde term. Wij maken in onze content vervolgens duidelijk dat we geen datingfabriek zijn.”

Hoe zorg je voor brand awareness?

“Naast SEO en AdWords zijn social media en blogs heel belangrijk voor ons. We moeten het van mond-tot-mondreclame hebben, dat werkt het best. Dat stimuleren we door fotowedstrijden te houden en klanten te vragen reisverslagen in te sturen en ervaringen te delen met vrienden. Het gebeurt heel veel, al kan ik niet zeggen wat nu het ei van Columbus is waarmee je die betrokkenheid creëert. We hebben heel veel repeat business, meer dan 50 procent. Die mensen kiezen echt voor het merk noSun en dragen die keuze graag uit.”

En influencer marketing?

“Deze zomer hebben we voor het eerst een blogger/vlogger meegestuurd met een reis, wat leuke content heeft opgeleverd. Daarom werken we nu vast samen met deze influencer, Su-Anne. Over twee weken doet zij ook verslag van een festival waar we aanwezig zijn en in het najaar gaat ze weer mee met een reis. Op die manier creëren we content. We hebben voor Su-Anne gekozen omdat ze een influencer is die op het punt staat om door te breken. Daarnaast werkt ze ook voor Linda TV en dat is voor ons een interessante doelgroep.”

Welke keuzes heb je gemaakt ten aanzien van het web design?

“We laten de USP’s zien op de homepage en hebben een heel cleane booking flow. Die boeking is overigens niet realtime, omdat de vliegtickets op aanvraag zijn en door ons achter de schermen worden ingeboekt. Verder willen we het zo laagdrempelig mogelijk maken om ons vragen te stellen dus bieden we live chat aan en heeft ons telefoonnummer een prominente plek. Qua marketing passen we de principes van Cialdini toe, maar niet op een nadrukkelijke manier, zoals je ziet bij Booking.com. In de teksten op de site leggen we wel het accent op dat je deze ervaring niet wilt missen, maar bij ons zal je geen tekst zien knipperen dat de reis bijna vol is. Elke keer als we iets nieuws bedenken doen we uiteraard AB-tests. We zijn nu bijvoorbeeld bezig met een nieuwe huisstijl. Die leggen we ook voor aan onze reizigers om te zien wat aanspreekt.”

Het is statische content. Gaat dat veranderen?

“We kijken momenteel naar de voors en tegens van personalisatie, maar het is nog te vroeg om daar iets over te zeggen. Wel hebben we een my account-omgeving waar de klant informatie vindt over zijn reisgezelschap en facturen. Ze kunnen er ook kennismaken met de groep en de reisleiding. Die gegevens zijn natuurlijk gepersonaliseerd. We hebben overigens onderzocht of er behoefte is aan deze informatie in een app, maar daar lopen onze klanten niet warm voor.”



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment