De vijf meest voorkomende Google Analytics fouten

Geen reacties
Tags: , , , , ,
Posted 14 Sep 2017 in nieuws

Als je gebruik maakt van Google Analytics is de kans groot dat het incomplete en onjuiste data van je website of webshop verzamelt, en jij op basis daarvan verkeerde beslissingen neemt. Niet omdat Google Analytics niet goed werkt, maar omdat het niet goed is geïmplementeerd of ingericht.Daarom heb ik hieronder de vijf meest voorkomende fouten bij het implementeren en inrichten van Google Analytics op een rij gezet die ik in de praktijk tegenkom. Uiteraard met een passende oplossing.

Check deze punten bij je Google Analytics implementatie en integratie om er zeker van te zijn dat je over complete en juiste data beschikt. Data op basis waarvan je de juiste beslissingen kunt nemen.

De vijf meest voorkomende Google Analytics fouten:

1. Google Analytics tracking code niet of dubbel geïmplementeerd

Regelmatig zie ik dat niet alle pagina’s in een website of webshop zijn voorzien van de juiste Google Analytics tracking code. Hierdoor worden niet alle paginabezoeken gemeten, werken funnels niet goed en wordt de paginawaarde verkeerd berekend. Wat ook vaak gebeurt is dat op één pagina de Google Analytics tracking code tweemaal geïmplementeerd is (bijvoorbeeld éénmaal hardcoded en éénmaal via Google Tagmanager). Of dat op één pagina twee verschillende Google Analytics tracking codes geïmplementeerd zijn, bijvoorbeeld één van jouw eigen Google Analytics property en één van een externe dienst zoals bijvoorbeeld Vimeo. Het spreekt voor zich dat dit de kwaliteit van je data niet ten goede komt.

2. Google Analytics meet eigen bezoeken

Standaard meet Google Analytics alle bezoeken. Ook die van jou, je collega’s, je webbouwer, etcetera. Dan kan het hard gaan met die bezoekersaantallen! Omdat jij en andere professioneel betrokkenen niet de doelgroep zijn en je website of webshop anders gebruiken dan je doelgroep, vervuilt dit je Google Analytics data. Wat ook regelmatig voorkomt is dat wel de bezoeken vanaf werklocaties uit de data worden gefilterd, maar niet die vanaf thuiswerklocaties. Dan houd je dus nog steeds een stuk datavervuiling. Andere ‘eigen bezoeken’ die vaak ten onrechte door Google Analytics worden gemeten zijn de bezoeken vanaf subdomeinen van je website, bijvoorbeeld vanaf blog.website.nl of nl.website.com, of vanaf betaalproviders. Uiteraard dienen die niet als verwijzend bezoek te worden gemeten maar als onderdeel van je website. Hoe je eigen bezoeken uit de data filtert lees je hier, meer over verwijzingsuitsluitingen lees je hier.

3. Doelen worden niet goed gemeten en/of gewaardeerd

Iedere website of webshop heeft een doel, anders heeft deze geen recht van bestaan. Voor een webshop ligt dat doel voor de hand; een afgeronde bestelling. Voor andere websites zijn die doelen bijvoorbeeld geslaagde contactaanvragen, brochure-downloads, nieuwsbrief-inschrijvingen, of andere events. Wat het ook is, Google Analytics moet het meten. En goed, anders neem je de verkeerde commerciële beslissingen. Hoe je deze conversies correct meet lees je hier. Daarnaast is het ook belangrijk om een doelwaarde te bepalen en aan een doel toe te kennen om daarmee onder anderen de waarde van individuele pagina’s te kunnen bepalen. Ook dat wordt vaak vergeten.

4. Funnels staan niet ingesteld of werken niet

Een krachtig instrument van Google Analytics zijn de funnels (trechters). Deze bieden je een goed inzicht in de route die je bezoekers afleggen naar het behalen van hun doel (zie punt 3), de stappen waarin zij daarbij wegvallen, en de dwalingen die zij daarbij maken. Die funnels werken natuurlijk alleen als je ze goed instelt. Hierbij worden vooral vaak fouten gemaakt bij het instellen van de URL’s in de stappen voorafgaand aan het doel. Worden die niet correct ingesteld, dan werkt de funnel niet. Tips voor het instellen van trechters vind je hier.

5. Campagnes en advertenties zijn niet meetbaar binnen Google Analytics

Maak je gebruik van Google AdWords, en heb je dit gekoppeld aan Google Analytics, dan meet Google Analytics alle individuele AdWords campagnes, advertentiegroepen, advertenties en zoekopdrachten. Op basis van deze informatie kan je je AdWords campagne optimaliseren op basis van traffic en conversies. Maar waarschijnlijk zet je niet alleen Google AdWords in maar ook Facebook updates en advertenties, display advertising, e-mailnieuwsbrieven, affiliate marketing, etcetera. Allemaal verkeersbronnen die Google Analytics niet standaard meet. Voorzie je deze media niet van de juiste tags dan zie je als verkeersbron in Google Analytics bijvoorbeeld niet meer staan dan ‘m.facebook.com’ of ‘email’, en kan je die betreffende campagnes dus niet optimaliseren op basis van traffic en conversies. Voorzie daarom de URL in iedere update of advertentie van UTM tags met behulp van Googles Campaign URL Builder.

Deze en andere Google Analytics fouten voorkomen

Naast deze vijf meest voorkomende fouten bij de implementatie en inrichting van Google Analytics zijn er nog vijftien andere belangrijke punten waar je op moet letten bij de implementatie en inrichting van Google Analytics. Deze 20 punten en hun oplossingen vind je in een gratis Google Analytics checklist die je hier kan opvragen.



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment