CMO IKEA: ‘Niet ‘wat’ maar ‘hoe’ centraal in content’

Geen reacties
Tags: , ,
Posted 14 Sep 2017 in nieuws

Niet zo zeer de ‘wat’ maar de ‘hoe’ staat centraal in IKEA’s contentstrategie. Dat vertelde CMO Claudia Willvonseder zojuist op marketingcongres dmexco. ‘Het gaat er niet alleen om klanten te laten zien wat onze producten kunnen, maar zeker ook hoe ze in iemands leven passen.’

De gister aangekondigde IKEA Place-app noemt ze daarvan een praktijkvoorbeeld. De applicatie met augmented reality laat gebruikers producten virtueel in huis plaatsen. Om te zien hoe ze in het bestaande interieur passen bijvoorbeeld. Met zulke digitale content denkt de CMO klanten te helpen de juiste keuze te maken.

Naar nieuwe digitale technieken zegt ze altijd nieuwsgierig te zijn. Dat betekent echter niet dat je als bedrijf overal vroeg bij hoeft te zijn. De relevantie is wat haar betreft belangrijker. Met een zelfde filosofie kwam het bedrijf eerder uit bij de meubels met de ingebouwde laadtechnologie voor telefoons.

Content noemde ze verder een heel belangrijk gespreksmiddel. ‘Het grote verschil tussen IKEA en veel anderen is dat we de gehele productieketen controleren. Dat levert heel veel rijke content op. Daarmee kunnen we in een vroeg stadium laten zien waar iets vandaan komt. We laten ook zien echt te snappen hoe het is om in huis te leven. Daarmee kunnen we inspireren.’ Met die kennis denkt Willvonseder ook een antwoord te hebben op de grote verschillen die er zijn in generaties en culturen. ‘Anders dan in de fashion zijn de verschillen tussen landen heel groot. Maar als je als bedrijf laat zien dat je snapt hoe mensen leven, kun je dichterbij komen. ‘Content is echt een manier om de dialoog aan te gaan.’



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment