BRIC’s willen auto van Google

Geen reacties
Tags: , , ,
Posted 14 Sep 2017 in nieuws

Veiliger, minder stress en meer tijd om aan andere zaken te denken. Dat zijn de belangrijkste voordelen van zelfrijdende auto’s, aldus consumenten wereldwijd. 81 procent is dan ook bereid extra te betalen voor de functionaliteiten van een dergelijk voertuig.

Dit blijkt uit het onderzoek Cars Online 2017 van Capgemini, onder ruim 8.000 consumenten uit acht landen.

BRIC’s positiever dan meer ontwikkelde landen

Opvallend is dat men in opkomende markten als China, Brazilië en India veel positievier tegenover de slimme voertuigen staat dan in meer ontwikkelde landen als Frankrijk, Duitsland en de Verenigde Staten.

Bovendien geeft maar liefst 78 procent van de ondervraagden in minder ontwikkelde landen de voorkeur aan een auto van techbedrijven als Apple en Google in plaats van de bestaande ontwikkelaars. In Westerse landen is dat slechts 45 procent.

Uber, Didi en BlaBlacar

Een derde van de consumenten (34 procent) ziet het delen van auto’s en het gebruik van digitale platformen voor autodeeldiensten als een serieus alternatief voor eigen autobezit.

Tegelijkertijd beschouwt ruim de helft van de consumenten (56 procent) autodeeldiensten als Uber, Didi en BlaBlaCar als aanvulling op het eigen autobezit. Vooral jongere autokopers (18-34 jaar) zien de autodeeldiensten als aanvulling op het eigen autobezit (64 procent).

Zorgen over privacy nemen af

De zorgen over privacy nemen af. Een meerderheid van de consumenten zegt bereid te zijn data over de auto (89%) en de bestuurder (76 procent) te delen als de auto digitaal verbonden is.

Dit is een stijging ten opzichte van vorig jaar en kan worden verklaard doordat steeds meer mensen ervaring hebben met verbonden apparaten in hun dagelijks leven. Daardoor komen zij ook in aanraking met de voordelen van het delen van data (betere en op de persoon afgestemde dienstverlening).

*) Een deel van dit artikel werd eerder gepubliceerd in het septembernummer van Emerce magazine (#160).

Het volledige onderzoek Cars Online 2017 van Capgemini is hier op te vragen.



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment