‘Aliexpress.com tweede in Nederlandse ranglijst e-commerce sites’

Geen reacties
Tags: , , , , , , , , , ,
Posted 13 Sep 2017 in nieuws

Marktplaats.nl is met 4,5 miljoen bezoekers per maand verreweg de populairste e-commerce website onder Nederlanders, zo blijkt uit onderzoek van online marketingplatform SEMrush naar de bezoekerstatistieken van alle Nederlandse e-commerce websites in juli 2017. De tweede op de lijst is pas echt verrassend: het door Alibaba beheerde Aliexpress.com.

Met 2,8 miljoen bezoekers is Aliexpress een relatieve nieuwkomer op de Nederlandse markt, De derde best bezochte e-commerce website is Booking.com met bijna 2,5 miljoen bezoekers.

Het begrip e-commerce is met twee banken overigens wel ruim genomen.

Domein (internationaal) Bezoekers
marktplaats.nl 4475467
aliexpress.com 2804933
booking.com 2498840
bol.com 2141716
rabobank.nl 1494225
abnamro.nl 1420983
apple.com 1164040
ah.nl 759771
mediamarkt.nl 741762
ziggo.nl 714439

Worden de buitenlandse webshops en e-commerce websites buiten beschouwing gelaten, dan blijft Marktplaats op nummer 1 staan, gevolgd door bol.com met ruim 2,1 miljoen bezoekers. Een opmerkelijke derde plaats is de Rabobank.

Domein (nederlands) Bezoekers
marktplaats.nl 4475467
bol.com 2141716
rabobank.nl 1494225
abnamro.nl 1420983
ah.nl 759771
mediamarkt.nl 741762
ziggo.nl 714439
zalando.nl 606846
thuisbezorgd.nl 558726
wehkamp.nl 479501

Ruim de helft van al het internetverkeer naar webshops in Nederland is volgens het onderzoek direct, dat wil zeggen dat het internet adres meteen wordt ingetikt. 31,2 procent komt via zoekmachines bij de webshop. Nog eens 7,85 procent komt bij een webshop via een link op een andere website, 4,8 procent via een advertentie en 2,7 procent via sociale media.

Facebook zorgt voor een flinke 71,4 procent van het internetverkeer naar de webshops die in Nederland actief zijn. Maar ook YouTube draagt haar steentje bij. 7,4 procent van het verkeer komt bij dit populaire videoplatform vandaan.

Twitter komt op de laatste plaats als het gaat om het aanjagen van verkeer richting webshops en e-commerce websites. Slechts 4,1 procent van al het verkeer vanaf sociale media komt van Twitter.

Zoekmachines zijn een belangrijk middel voor webshops om gevonden te worden. Bol.com spant wat dat betreft de kroon. Zij zijn het best vindbaar door mensen die zoeken naar relevante producten. Bol.com wordt gevolgd door apple.com en op de derde plaats komt beslist.nl.

SEMrush heeft op basis van omzet en brandsterkte eerst diverse domeinen geselecteerd, waarop een eigen meting is losgelaten. Via het eigen ontwikkelde SEMrush Domain Analytics zijn de gegevens van 100 miljoen ‘echte’ internetgebruikers (via apps en browsers) geanalyseerd. Dat resulteerde wel in merkwaardige discrepanties. Marktplaats geeft bijvoorbeeld zelf een veel hoger bezoekersaantal op.

 

 

 



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment