CODE D’AZUR: ‘Met focus verover je de wereld’

Geen reacties
Tags: , , , ,
Posted 12 sep 2017 in nieuws

Na een flinke dip bruist de creatieve industrie weer van de energie. Nieuwe bureaus schieten als paddenstoelen uit de grond en internationaal staat Nederland steeds beter op de kaart. Dit optimisme, in combinatie met een steeds breder palet aan marketingoplossingen, leidt tot een opvallende groei aan specialisten. Nieuwe full-service bureaus lijkt uit de gratie en bureaus met een volledige focus op bijvoorbeeld VR, design, innovatie, social of zelfs alleen social influencers komen vooral op.

Voor een marketeer wordt het daarmee een steeds grotere uitdaging om de juiste mix van bureaus samen te stellen. En om te weten welke partijen de beste service bieden voor de business-problemen waar ze tegenaan lopen. Een markt die zo snel verandert en innoveert is bijna niet bij te houden. Daarom in deze serie een aantal gespecialiseerde topbureaus.

We beginnen de serie met een bureau dat vier jaar geleden het roer drastisch omgooide. Van digitale productie voor bureaus, naar zelf digitale concepten bedenken en ontwikkelen, direct voor merken. CODE D’AZUR heeft zichzelf opnieuw uitgevonden. Oprichter en CEO Nik Nieuwenhuijs vertelt:

Hoe omschrijf je CODE D’AZUR in een zin?
Wij zijn een creatief digitaal bureau dat zich toelegt op het ontwikkelen van digitale producten en services voor merken om zo waarde te creëren door middel van ervaringen, in plaats van traditionele reclame. Als het over digitale reclame gaat streven we naar content en campagnes die mensen willen delen en niet willen skippen, muten en blokken.

Wat was de reden om te specialiseren?
We waren al een specialist in het bouwen van digitaal werk voor creatieve bureaus. Maar we wilden meer. Ervaringen bouwen die echt iets toevoegen voor merk en consument. De reden om ons verder te specialiseren in producten en services was vooral het geloof dat traditionele reclame in onze ogen minder goed werkt. In een tijd van adblockers en uitgesteld kijken is een goed digitaal product steeds belangrijker.

Is het lastig ‘bij je leest’ te blijven en niet langzaam toch meer full-service te gaan?
Nee. En dat zeggen we vrij resoluut. We geloven collectief dat we de juiste dingen aan het doen zijn voor merken, en dat we die merken met andersoortig werk niet helpen. Een klant die een tv-commercial wil wijzen we met liefde in de richting van een bureau die we daar geschikt voor vinden. Of nog liever gaan we in gesprek over die opdracht en hoe wij die door middel van onze filosofie anders zouden oplossen.

Waarin verschilt CODE D’AZUR ten opzichte van de markt?
Bouwen en digitaal zit in ons DNA als oud-productiepartij. Een competentie die andere bureaus vaak met veel moeite en weinig succes aan een traditioneel model proberen te koppelen. Die makerscultuur maakt dat we elke brief fundamenteel anders benaderen. En dat we een opdracht van strategie en concept tot uitgewerkt prototype en uiteindelijk product volledig in huis kunnen maken. Dat maakt ons sneller, zorgt voor meer controle, en betere kennis over wat er technisch mogelijk is.

Welke innovatie vind je op dit moment belangrijk?
We kijken met veel interesse naar wat artificial intelligence en machine learning kan betekenen voor betere services en producten voor onze klanten. Maar innovatie gaat bij ons veel meer over het vinden van nieuwe koppelingen of nieuwe manieren om bestaande systemen te gebruiken. We werken daarom veel samen met product- en propositie-teams van onze klanten om tot nieuwe business- en communicatie-ideeën te komen. Nieuwe technieken en toepassingen zijn geen doel op zich. Ons vak zou eens vaker creatief moeten zijn met wat er al is en dat anders toepassen. Dat is echt innovatie.

Bang dat full service bureaus met jullie discipline aan de haal gaan?
We zouden naïef zijn als we niet altijd op onze hoede zouden zijn. Dat geeft ook energie om voor te blijven lopen. Daarbij blijft het heel lastig om als traditioneel of full service bureau het maken van producten en services te integreren in de business. Daarvoor heb je development, UX, design nodig om te kunnen bouwen. En creatie en strategie met de juiste non-traditionele mindset. Dat is een flinke investering. Wij kijken meer naar digitale partijen die creatie en het maken van campagnes toevoegen. Bijvoorbeeld een R/GA die dat zeer succesvol doet.

Hoe ziet CODE D’AZUR er over vijf jaar uit?
Ik hoop dat we over vijf jaar nog nauwer met product-teams en propositiemanagers van klanten samenwerken. Creatieve kracht zit nu net zo zeer bij klantzijde als bij bureaus. Met de outside view, ervaring op een breed scala klanten, en de snelheid die wij hebben kunnen we daar een mooie aanvulling op zijn. We zien onszelf dus flexibeler worden. Meer intern opereren bij klanten. Van consultancy tot rapid prototyping. The future looks bright!

Meer weten over innovatie, of maken van producten, services en campagnes voor merken als KLM, ABN AMRO en Tele2? CODE D’AZUR gooit zijn deuren open tijdens ADNIGHT, de Amsterdamse open avond van de creatieve industrie, waar marketeers en mensen werkend in de creatieve industrie een beeld kunnen krijgen van de diversiteit aan bureaus in Amsterdam. ADNIGHT, onderdeel van Amsterdam eWeek, vindt plaats op 6 oktober aanstaande. Kaarten zijn nog verkrijgbaar via ADNIGHT.nl

 



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment