Finnair introduceert chatbot op Facebook Messenger

Geen reacties
Tags: , , , , ,
Posted 12 sep 2017 in nieuws

Finnair is van start gegaan met een chatbot op Facebook Messenger die is bedoeld om vliegtickets te boeken, vluchtstatus te checken en te helpen met additionele informatie over de luchtvaartmaatschappij. De boeking is echter nog niet volledig af te handelen in Messenger, blijkt uit een test.

Finnair managet in elk geval de verwachtingen van de gebruiker: bij het eerste contact wordt duidelijk gezegd dat je met een grotendeels gescripte bot praat die nog aan het leren is. Dat is ook wel nodig, want de gesuggereerde manier van zoeken (‘Van Amsterdam naar Tokio, 2 volwassenen, 20 juli vertrek’) begrijpt de chatbot niet. Dan maar stapje voor stapje met de bestemming Shanghai.

De chatbot komt snel met een suggestie voor deze zoekopdracht maar is niet ingesteld op de complexiteit van vliegtickets. Het tarief dat wordt gegeven is een basic fare waarbij kosteloos wijzigen bijvoorbeeld niet mogelijk is. Deze informatie wordt in een apart tabblad weergegeven. En wie een tarief met soepeler voorwaarden wil, moet de zoektocht op de website van Finnair voortzetten.

Ook de betaling kan niet binnen Messenger worden afgehandeld, daarvoor moet de gebruiker eveneens naar de site van Finnair. “Daar werken we aan,” zegt Rogier van Enk, vicepresident Distributie van Finnair, desgevraagd. “We hopen snel een gebruiksvriendelijke oplossing te hebben gevonden die voldoet aan alle regels.”

Sneller dan een zoekopdracht ingeven op de website is de bot niet, terwijl de flow hetzelfde is – vertrek- en aankomstluchthaven, data en aantal personen. De toegevoegde waarde van de bot zou hem in de conversatie moeten zitten, maar het systeem heeft duidelijk nog niet voldoende geleerd van gevoerde gesprekken om dat natuurlijk te kunnen doen. “We willen de bot steeds effectiever en efficiënter maken maar onze API’s hebben deze basisinformatie nodig voor een boeking,” zegt Van Enk. “In algemene zin zullen de gespreksvaardigheden steeds beter worden. In de toekomst zal de bot suggesties doen voor bestemmingen, de beste reisdata, enzovoorts.”

Headerfoto: Mike Fuchslocher / Shutterstock.com

 



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment