Banken zetten hek om rekeninginformatie

Geen reacties
Tags: , , ,
Posted 11 Sep 2017 in nieuws

De Volksbank (SNS, ASN Bank, RegioBank) gaat rekeninginformatie vanaf 2018 streng bewaken. Via een soort noodknop kunnen klanten hun data afschermen en waar nodig gegevens terugvorderen. Mogelijk volgen andere banken dit voorbeeld ook.

Op 13 januari 2018 wordt de Payment Service Directive 2 (PSD2) van kracht; de herziene Europese richtlijn voor betaaldiensten. De invoering van PSD2 verandert de betaaldienstverlening voor bankklanten.

PSD2 is de Europese richtlijn die banken verplicht om financiële (betaal)gegevens van hun klanten aan andere dienstverleners te verstrekken. Zelfs aan partijen zonder bankvergunning. Dat betekent dat deze dienstverleners net als banken een overzicht kunnen tonen van de bij- en afboekingen van de betaalrekening.

Daartoe moeten klanten wel toestemming geven. Dan nog controleert de bank eerst of het bedrijf de (betaal)gegevens mag ophalen en hier ook toestemming voor heeft gekregen van de klant. Het doorgeven van de (betaal)gegevens zal dan door de bank uitsluitend gebeuren via de strikte veiligheidseisen vanuit de wet.

Nadat (betaal)data is doorgegeven hebben de merken van de Volksbank geen controle meer wat daarmee gebeurt. Toch willen de banken klanten een ontsnappingsroute bieden, al dan niet via een noodklop, waarmee alle gegevens weer worden ‘teruggefloten’.

Banken spreken over ‘digitaal vertrouwen’. ‘Banken willen niet alleen een veilige haven zijn voor het bewaren van geld, maar zijn tegelijk ook een digitale kluis voor klantgegevens.’

Helemaal zonder eigenbelang zijn deze maatregelen niet. Banken dreigen de regie over hun klanten kwijt te raken. Bedrijven zouden klanten kunnen weglokken met diensten die banken (nog) niet hebben. De toegang tot de bankrekening moet gratis zijn. Banken mogen er dus niets aan verdienen.

Banken willen zelfs rechtszaken voeren om de privacy van klanten te waarborgen, stelt de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB). ‘Als een partij zich misdraagt en de klant daardoor wordt benadeeld, dan zullen banken rechtszaken niet uit de weg gaan’, aldus NVB-directeur Eelco Dubbeling tegenover De Telegraaf.



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment