Michiel Buitelaar CEO van CX Company

Geen reacties
Tags: , , , ,
Posted 08 Sep 2017 in nieuws

Michiel Buitelaar is per 1 september CEO van CX Company. Dirk Jan Dokman (mede-oprichter) vervult vanaf die datum de positie van Chief Commercial Officer. CX Company doorloopt een verandering van product- naar platformbedrijf en wil groeien in Engeland en Duitsland.

Mede-oprichter Jaap van Gent, en tot voor kort de Chief Commercial Officer, stapt uit het dagelijks bestuur. Hij neemt zitting in de Raad van Commissarissen en blijft aandeelhouder in CX Company. Jeroen Brouwers (mede-oprichter) blijft Chief Technology Officer.

De oprichters zijn tot de conclusie gekomen dat ‘aanvullende competenties’ in het leiderschap de ontwikkeling van het bedrijf ten goede komen.

De nieuwe directeur Michiel Buitelaar bekleedde in het verleden functies bij grote organisaties, waaronder Orange, KPN, Sanoma en Endemol. “Het is voor het eerst dat hij aan het roer staat van een klein bedrijf. Dan heb je geen verdedigende positie maar een aanvallende. Met de verkoop van The Webcare Company vorig jaar zijn we van 220 man naar zestig man gekrompen”, aldus Dirk Jan Dokman tegen Emerce.

CX Company doorloopt een verandering van product- naar platformbedrijf, in een wereld waarin virtuele assistenten, chatbots en machine learning opmars maken. Het heeft daarbij de ambitie om een grote Europese speler te worden. Te beginnen met Engeland en Frankrijk. “De positie voor Europees marktleider is nog vacant”, aldus Dokman vanuit het hoofdkantoor in de Schiecentrale.
“Buitelaar zoekt altijd complexe problemen om zich in vast te bijten.”

Sinds de verkoop van de socialmedia-activiteiten vorig jaar hebben Dokman en zijn team geïnvesteerd in sales en marketing. “Meer focus. Met effect. In de afgelopen vier maanden tekenden we in Nederland, Duitsland en Engeland tien nieuwe klanten.” Het bedrijf, dat zijn hoofdkantoor binnenkort naar de Alexanderpolder verhuist, bedient in totaal veertig klanten met zijn technologie voor Q&A’s op websites, bijvoorbeeld van KPN, T-Mobile, Essent, Coolblue en KLM.

Klanten van CX Company gebruiken de technologie, gebaseerd op businessrules in combinatie met machine learning-algoritmes, om contextueel relevante antwoorden te geven op vragen van hun eigen eindklanten.

Maar de bouw van chatbots behoort ook tot de mogelijkheden, getuige hetgeen Albert Heijn voor Allerhande ontwikkelde op Facebook Messenger:

Dit project is illustratief voor de nieuwe koers die CX Company is gaan varen. Dokman: “Zelf hebben wij hier namelijk niet van gebouwd. Ze hebben een licentie op onze technologie genomen en wat je ziet is gebouwd door Maker Street.” CX Company ontwikkelt een partnerprogramma waarbij het derde partijen beter wil faciliteren om zelf aan de slag te gaan met de Nederlandse technologie.



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment