Pervorm lanceert nieuw label rondom chatbots

Geen reacties
Tags: , , , , , , , ,
Posted 04 sep 2017 in nieuws

Marketingbureau Pervorm start vandaag onder de naam Conversed.ai een nieuw label dat zich louter specialiseert in chatbots. Directeur Sander van de Kraan: “Bots nemen over niet al te lang de rol over van websites waar het gaat om interacties met de klant.”

Na maanden van voorbereiding is zojuist Conversed.ai gelanceerd. Een team van technisch specialisten bouwde maanden aan scripts, een machine voor taalherkenning en verwerking en het systeem om dat te integreren met de datamarketingproducten van Pervorm. Dat laatste is overigens optioneel voor wie Conversed.ai wil inzetten.

“Chatbots zijn het logische verlengde van de website in de customer journey. Bedenk je dat Facebook Messenger meer dan een miljard gebruikers heeft en dat ze daar sinds kort reclame in kunnen tonen. Facebook zal dat verkeer uiteindelijk niet naar externe sites willen sturen, maar op het chatplatform willen houden.” In het Westen klinkt dat superinnovatief, maar op WeChat is dit al lang praktijk van alledag.

Van der Kraan liet eigen technologie ontwikkelen, dus nam geen AI-kit van bijvoorbeeld Google of Microsoft als technische basis. Het systeem is taalagnostisch en kan worden gekoppeld met elk andere chatplatform dat een API-platform heeft, dus naast Facebook bijvoorbeeld wel Skype of Slack maar geen Google Hangouts.

Waarom chatbots niet branchevreemd zijn voor Pervorm: “Met onze technologie herkennen we groepen mensen online en laten advertenties aansluiten op wat we van he weten. Dat moet een bot ook doen als hij met je praat. Het maakt niet uit of dat een servicecall is met een bank of luchtvaartmaatschappij of hulp bij kleding passen bij een webwinkel.”

Een drempel bij de algemene acceptatie van chatbots ligt in de kwaliteit ervan. Consumenten zien niet, op letten er niet op, welke technologie er achter een chatbot zit. Als een of enkele negatieve ervaringen hebben met houtje-touwtje-systemen dan zullen ze lange tijd daarna iedere andere chatbot blijven mijden. Hoe goed die dan ook is.

Conversed.ai ziet in chatbots vehikels waarmee bedrijven de kosten voor klantcontact significant kunnen verlagen. Van euro’s naar centen per contact. Bots kunnen echter niet kant en klaar worden ingezet. ‘Intelligent’ als ze zijn, hebben ze wel tijd nodig om te leren wat van hen wordt verwacht en hoe ze dat moeten doen. Een proces van vallen en opstaan en, dus, tijd en openbare kritiek.

Als alle systemen eenmaal draaien zoals gehoopt, dan moet het technisch zelfs geen grote stap zijn naar gesproken taal. “We bereiden we ons op voor.”

Foto: Jon Phillips (cc)



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment