2dehands.be: adverteren met slimme chatstickers

Geen reacties
Tags: , , , , , ,
Posted 04 sep 2017 in nieuws

Tweedehands items in chats delen als linkende animatie. Volgens Belgische marktplaats 2dehands.be een manier om haar platform aantrekkelijker te maken. En jongeren aan zich te binden.

Strategie

  • communicatie tussen kopers en verkopers vergemakkelijken
  • specifiek inspelen op jongeren

In de app van Marktplaats’ Belgische zusterbedrijf kunnen iPhone-gebruikers hun advertentie in een geanimeerde sticker vatten om in iMessage te delen met geïnteresseerden. Wie erop klikt, wordt direct naar de advertentie geleid – een ‘zoekertje’ in het Vlaams. Met deze extensie richt 2ehands.be zich specifiek op jongeren. “Als platform dat kopers en verkopers in België samenbrengt, zijn wij een beetje de spiegel van de samenleving”, zegt Petra Baeck, hoofd marketing en customer service. Zo’n breed publiek is mooi, maar soms ook lastig. “We zagen dat we jongeren beter aan ons moeten blijven binden. Dat we onze communicatie af en toe heel erg op die doelgroep moeten richten om ook voor hen aantrekkelijk en hip te blijven.”

De stickers waarmee gebruikers kunnen chatten, zijn een idee van Happiness Brussels. “Het vertrekpunt, zoals in het meeste werk dat we voor 2dehands.be maken, is hoe we mensen het beste kunnen helpen om hun spullen te kopen en verkopen”, aldus Pieter Claeys. Eigenlijk zijn sociale media en persoonlijke verkoop een concurrent voor hen, zegt de creatief directeur. “Als je je auto wil verkopen, kun je die direct onder je vrienden aanbieden. Met de stickers geven we mensen een tool om daar 2dehands.be op een originele manier in te fietsen.”

Doelstellingen

  • jonge doelgroep bereiken en binden
  • innovatief imago neerzetten

Alle inspanningen van de verkoopsite zijn er dus op gericht mensen te helpen hun spullen eenvoudiger te kopen en verkopen. Uitgangspunt nu was dat Happiness Brussels iets toegankelijks voor jongeren zou maken. Baeck: “We laten hiermee zien wat er onder deze doelgroep leeft en dat hun communicatiemiddel ook het onze is. Zo kunnen we ze blijven bereiken en binden.” 2dehands.be wil voortdurend innoveren, stelt zij. “We zijn steeds op zoek naar nieuwe tools om kopen en verkopen gemakkelijker te maken. Dit versterkt ons imago, juist ook onder jongeren.” Het bedrijf heeft de stickers aangejaagd via het eigen kanaal en via Facebook. “We hebben getarget op gebruikers van iOS. Ook zijn we op zoek gegaan naar een aantal influencers in België van wie we wisten dat ze fan zijn van ons en veel volgers hebben.”

Knelpunten

  • nieuw soort extensie dus experimenteren
  • extra kosten

De ‘clickable’ stickers zijn een extensie van de reeds bestaande app. Alleen iPhone-gebruikers die de laatste update van iOS 10 hebben doorgevoerd kunnen de stickers in hun conversaties in iMessage gebruiken. “Een iMessage-extensie is een relatief nieuw gegeven”, zegt Claeys. “Het gaat om een nieuw soort app-store in de omgeving van iMessage. Het was dus even zoeken, hoe met dit nieuwe fenomeen om te gaan.”

WhatsApp is volgens hem ook aan het experimenteren en ook Airbnb doet ‘iets’ met klikbare stickers. “Maar wij zijn denk ik de eerste die het groot uitrollen,” aldus Baeck, die direct enthousiast was over de nieuwe toepassing. “Maar we zagen ook onmiddellijk dat we extra moesten investeren om de mensen wegwijs te maken.” Zo is er een tutorial meegestuurd om uit te leggen hoe gebruikers de extensie moeten downloaden en gebruiken.

Resultaten

  • vijfduizend downloads
  • veel likes op Facebook

Ruim vijfduizend gebruikers van de app hebben de extensie gedownload. “Degenen die hem gebruiken doen dat regelmatig en intensief”, zegt Baeck. Wat opviel is dat veel mensen de stickers op Facebook geliked hebben zonder ze zelf te gebruiken. “Daar zit dus nog potentieel om te groeien.” In principe was dit dan ook een soft launch van de beta-versie. Baeck: “We laten het een paar maanden bestaan en zullen dan onze focusgroepen bevragen. Op het moment dat we genoeg learnings hebben, gaan we verder spelen en kijken hoe we dit naar het volgende niveau kunnen tillen.”

Financiën

De productiekosten van de stickers zijn een fractie van de kosten van het maken van een tv- of radiocommercial, zegt Baeck. “Terwijl je er wel een even groot bereik mee kunt halen.” Aan media-inzet is ongeveer evenveel uitgegeven als aan de productie. “Dat heeft er mee te maken dat we niet hebben gekozen voor de grote bekende Vlamingen, maar influencers die het ook doen voor een stukje trots om als eerste iets te mogen uitproberen. Je ziet vaak dezelfde mensen nieuwe producten testen. Dat vinden we niet geloofwaardig.”

*) Dit artikel verscheen eerder in het septembernummer van Emerce magazine (#160).



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment