Leave Your Luggage neemt bagage uit handen

Geen reacties
Tags: , , , ,
Posted 01 Sep 2017 in nieuws

Start-up Leave Your Luggage bedient nu nog een niche-doelgroep maar heeft grootse plannen. “Uiteindelijk willen we door-to-door bagage halen en brengen,” zegt medeoprichter Rutger van Beek.

Hoe is Leave Your Luggage ontstaan?

“Na mijn studie kwam ik op mijn 23ste bij de klantenservice van Booking.com terecht. Daar kreeg ik regelmatig vragen van mensen die ’s ochtends arriveerden op hun reisbestemming en vroeg wilden inchecken in het hotel. Heel vaak kon dat niet. Dus namen die mensen vanaf het vliegveld een taxi naar het hotel om daar hun bagage te droppen, waarna ze wat leuks konden gaan doen. Dat bracht mij op het idee om de last van die bagage bij landing al uit handen te nemen. Ik ging zoeken of het idee al bestond. Toen, in 2012/2013 was er nog geen bedrijf mee bezig. Ik heb een jaar met het idee rondgelopen tot ik het thuis aan mijn ouders en broer voorlegde. Zij vonden het wel wat. Samen met mijn broer ben ik met Schiphol en hotels gaan praten en hebben we een kort businessplan opgesteld en een VOF’je opgericht. Maar om met een partij als Schiphol samen te werken moet je natuurlijk meer ter tafel brengen, namelijk kapitaal en een volledig businessplan met een financiële forecast. Het advies van Schiphol was om met iemand te gaan praten die al een ruimte huurde op de luchthaven. We kwamen in contact met Bagage Depot, dat 24 uur per dag bemand is. Zij waren bereid om tegen een vergoeding per opgeslagen koffer te kijken hoe het zou lopen. Daarna hebben we drie hotels gevraagd om onze service te promoten. Het eerste weekend hadden we al een paar orders. Ik heb voor zes maanden een bestelbus gehuurd en mijn baan bij Booking.com opgezegd, zo positief gestemd was ik.”

Dat klinkt alsof er een ‘maar’ aankomt.

“Waar we geen rekening mee hadden gehouden waren de hotelconciërges. We praatten met general managers en die waren enthousiast over ons concept. Maar de conciërges moeten het daadwerkelijk aan de gasten aanbieden en dat deden ze niet, omdat ze dealtjes hebben gesloten met taxichauffeurs. Voor elk ritje tussen Schiphol en het hotel krijgen ze een tientje. Dat is een geldstroom waar we niet tussen konden komen en dus konden we geen volumes realiseren. Na dat halfjaar ging ik dan ook terug naar Booking.com. Daar kwam ik twee technische jongens tegen die een website voor ons bouwden zodat toeristen en zakenreizigers die Amsterdam bezoeken direct online onze dienst kunnen boeken. Dat is het platform waarmee we nu nog steeds werken.”

Hoe hebben jullie het concept verder ontwikkeld toen B2C erbij kwam?

“We mochten pitchen voor Startupbootcamp en kwamen bij de laatste tien. Je volgt dan een enorm intensief programma, waarbij je leert over business model canvassing, value propositions, enzovoorts. We kwamen eruit met een aanzienlijk professioneler bedrijf en een doordachte strategie. Daarna hebben we pilots opgezet met hotels, Cruise Terminal Amsterdam, Schiphol en luchtvaartmaatschappijen. We hebben het concept gefinetuned. We halen de koffer nu ook op bij het hotel en brengen het naar Schiphol of de cruise terminal, zodat mensen ook op de laatste dag van hun verblijf hun handen vrij hebben.”

Maar eenmaal op de luchthaven moeten die mensen toch hun koffer ophalen bij het depot en zelf inchecken. Komt daar verandering in?

“Dat is wel de intentie, dat we straks ook de check-in van de bagage verzorgen. De bottleneck zijn de airlines. Dat zijn best logge bedrijven. Gelukkig dringt het besef door dat de problemen op Schiphol met de lange wachtrijen onder andere komen doordat mensen bagage moeten inchecken. Wij kunnen dat efficiënter regelen. De bedoeling is dat we de koffer ophalen, opslaan en inbrengen in het bagageafhandelingsysteem van Schiphol, mits de eigenaar online is ingecheckt en door de security is gegaan.”

Hoe ziet het verdienmodel eruit?

“Dat hangt af van de afnemer. Consumenten betalen 25 euro voor de eerste koffer en 10 euro voor elk volgend bagagestuk. We kijken bijvoorbeeld naar evenementenorganisaties. Zij willen het liefst dat de bezoeker direct naar het event kan komen en dat zijn of haar koffer ’s avonds in het hotel klaarstaat. Hetzelfde geldt voor de laatste dag. Dit kunnen ze meenemen in de ticketprijs of vierkantemeterprijs die ze de standhouders berekenen. Of ze bieden het aan op de website van het evenement zodat de bezoeker er zelf voor betaald. Wij zijn aan het bekijken welk model handiger is. Er zijn ook hotels die overwegen om deze service in hun kamertarief mee te nemen. Dan ga je over volumes praten.”

Toen jullie begonnen waren nog geen andere bedrijven hiermee bezig. Inmiddels heb je onder andere PostNL en Travel Light. Hoe onderscheiden jullie je van deze concurrenten?

“Wij richten ons op internationale bezoekers aan Nederland. Het initiatief van PostNL is meer bedoeld voor de Nederlander die op vakantie gaat. En bij Travel Light moet je je koffers twee dagen van tevoren inleveren, want zij vervoeren de bagage over de weg.”

Wat staat er verder op de roadmap?

“Op de site wordt op dit moment één service aangeboden, je koffer vanaf een hotel in Amsterdam of je Airbnb-adres naar Schiphol laten brengen. Dat moet veel uitgebreider. Het mag niet uitmaken waar je verblijft en waar je koffer naartoe moet, of dat nu van een Airbnb naar Schiphol is of van een hotel naar de cruiseterminal.”

Wat is je ambitie voor Leave Your Luggage?

“We willen uiteindelijk een door-to-door service aanbieden. We halen de koffers thuis of op kantoor op en checken die in. Zodra de reiziger is geland halen wij de bagage van de band en brengen die naar het hotel. Amsterdam is onze blueprint. Daarna breiden we uit naar Nederland en dan naar alle grote luchthavens in Europa en Noord-Amerika. Maar voorlopig richten wij ons op pilots waarmee we willen bewijzen dat er vraag is naar Leave Your Luggage, dat het op grote schaal werkt en veilig is. Wij bieden de luchthaven en de luchtvaartmaatschappijen efficiency en de reiziger bewegingsvrijheid.”

 



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment