Hands-on: VanMoof Electrified S (editie 2017)

Geen reacties
Tags: ,
Posted 23 aug 2017 in nieuws

Aan de buitenkant ziet de vernieuwde versie van de VanMoof Electrified S er niet veel anders uit dan zijn voorganger. Onder de motorkap is echter veel veranderd, aangepast en toegevoegd. Zodanig dat je zou kunnen spreken van een Electrified S Plus of een Enhanced versie. In deze Hands-on keer ik de fiets binnenstebuiten, maar je kan het ook bekijken:

Allereerst is er een nieuwe voorwielmotor, een 250 Watt naafmotor van Bafang. Wat gelijk opvalt, is dat de Electrified S ontzettend stil is. Dat merk je vooral als je naast een andere electrische fiets fietst en je ineens een hoog zingend geluid waarneemt.

Het verschil zit ‘m in de aansturing van de controller-unit en de gebruikte software. Doordat deze zo goed op elkaar zijn afgesteld, is de rijervaring vlekkeloos. Zo heb je nooit het idee dat je vooruit wordt getrokken of dat de motor er met de fiets vandoor gaat. Simpelweg omdat er beweging is. De nieuwe controller stuurt ook de tweetrapsversnelling aan, het is namelijk een automaat.

In vergelijk met de andere elektrische fietsen, die meestal acht versnellingen hebben, zou je verwachten dat twee versnellingen niet genoeg is, maar daar had ik persoonlijk geen last van. Het schakelen verloopt ongemerkt en nooit heb je het idee dat de fiets harder gaat dan je kan trappen.

Bediening
Aangezien alles vanzelf gaat, hoef je alleen nog maar je trapondersteuning te bepalen. Deze heeft vier standen en selecteer je in de bijhorende app (iOS of android) of op het gebogen touchscreen in het midden van het frame. Het moet gezegd worden dat dit tijdens het fietsen erg lastig gaat en daarom beter vooraf gekozen kan worden. Dat kan tegelijk als je de fiets ontgrendeld. Dit doe je namelijk op dezelfde manier: via de app of op het touchscreen. Met Touch Unlock hoef je zelfs niet meer je telefoon uit je zak te halen. Als deze eenmaal gekoppeld is aan je fiets, kun je aangeven dat als je binnen een bepaalde radius van je fiets verwijderd bent, deze door een simpele aanraking op het display van de fiets van het slot gaat. Hierna kun je de ketting verwijderen.

Tesla
De VanMoof Electrified S wordt soms wel de Tesla onder elektrische fietsen genoemd. Met de toevoeging van een boostknop is de vergelijking met ludricous speed dan ook niet ver te zoeken. Het doet ook precies wat de naam aangeeft: in één keer snelheid tot vol vermogen. Voor die momenten dat het net even wat zwaarder fietst of als je heel veel haast hebt.

In theorie kun je deze knop continu ingedrukt houden, maar hou er dan wel rekening mee dat de batterij een stuk sneller leeg is. De maximale snelheid van de fiets wordt ook in de app bepaald. Je stelt hier namelijk in of je hem in Europa gebruikt (max. 25 km/u) of in de VS (max. 32 km/u).

Toegestaan of niet, deze laatste setting is ook in Europa aan te raden. Niet zozeer om die maximale snelheid eruit te persen, maar als je rond de 25 km/u rijdt, heb je niet de hele tijd het idee dat je tegen een plafond aanzit, en dus nog wat speling hebt.

Uiterlijk
Verder ziet de nieuwe Electrified S er nog precies hetzelfde uit als zijn voorganger. Gelukkig maar, want het design spreekt mij erg aan (en blijkbaar vele anderen). Stoer, strak, simplistisch, functioneel, oog voor detail, no nonsense dutch design zijn wat termen die ik langs hoorde komen.

Net zoals de lampen, is bijna alles netjes weggewerkt in het frame: de smart module, controller en de 418 wH accu. Het enige verschil met de standaardfietsen van Vanmoof is de externe ketting die in een lederen opbergvakje tussen de stangen wordt opgeborgen. Tevens een groot verschil met andere fabrikanten is dat er weinig variatie en opties zijn: je kiest voor een grijs of zwart model in één frameformaat voor mensen vanaf 1 meter 75. Er is zelfs geen lage instap of damesmodel.

Meer dan een stadsfiets
Nou heb ik al aardig wat elektrische fietsen gereden, vanaf de allereerste modellen van zo 20 jaar geleden tot de laatste s-pedelecs van boven de 7000 euro. Ik kan dus een aardig vergelijk maken en het eerste wat me in deze test vooral te binnen schiet ‘plezier’. Echt, zodra je gaat rijden, word je blij en heb je zin om te fietsen. De gehele rijervaring is sportief en direct te noemen. Dat is lekker voor in de stad en prima voor korte ritjes van rond de 15 km. Iets ruiger werk is ook geen probleem, maar voor lange tochten is het harde zadel, de leunende houding op je armen en het gebrek aan vering wel een gemis. Desondanks heb ik op één dag met gemak 80 km gereden, zonder ergens bezweet aan te komen. Een echte stadsfiets voor woonwerkverkeer.

Bike Hunter
Nou zijn VanMoof-fietsen al aardig dief- en hufterproof. Zo zijn de bouten en moeren door het bedrijf zelf ontworpen en heb je specifiek gereedschap nodig om bijvoorbeeld het zadel te verhogen of een wiel te verwijderen. Wil iemand toch proberen om je fiets mee te nemen, dan wordt dit door een G-sensor geregistreerd en via de app aan je doorgegeven. Heeft iemand het dan toch voor elkaar om je fiets mee te nemen (de lichte fiets til je natuurlijk zo op, als je de ketting alleen door het achterwiel rijgt en niet om een paal heen), kan de fiets via GSM en GPS worden getraceerd.

Hiervoor heb je wel het Peace-of-Mind-abonnement nodig. Kosten: 100 euro per jaar. En VanMoof garandeert dat je je fiets binnen twee weken terugkrijgt en anders zelfs een nieuwe fiets tegemoet kunt zien. Ze hebben hiervoor speciaal personeel in dienst, genaamd Bike Hunters, dat alleen maar mee bezig is om jouw fiets terug te vinden. (Die baan mag wat mij betreft gelijk op het lijstje van meest coole banen op dit moment. Bij het lezen van al hun avonturen, snap je niet waarom Discovery ze nog niet heeft benaderd voor eigen serie, Dutch Bike Hunters.)

In de toekomst worden extra functies en verbeteringen ‘in the air’ verstuurd naar de fiets. Zo is onlangs de functie Park Location aan de app toegevoegd. Bij elke functie of verbetering wordt door het gloednieuwe interne softwareteam van Vanmoof gekeken of het daadwerkelijk ook iets toevoegt en de gebruikerservaring niet onnodig complexer maakt. Kijk je dan nog eens naar de prijs van 2899 euro, dan is deze vergeleken met de concurrentie meer dan billijk.

Pluspunten

  • Stille motor
  • Automatische versnelling
  • Peace-of-Mind
  • Mooi design
  • Ingebouwde batterij

Minpunten

  • Ingebouwde batterij
  • Trapondersteuning moeilijk instelbaar tijdens het fietsen

BewarenBewaren



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment