Hashtag vandaag tien jaar oud

Geen reacties
Tags: , , , , , ,
Posted 23 aug 2017 in nieuws

De hashtag is vandaag tien jaar oud. Op 23 augustus 2007 stelde Twitter-gebruiker Chris Messina voor om de hashtag te gebruiken om conversaties op het platform met elkaar te verbinden. Van #Trump tot #pokemonGO, hashtags zijn tegenwoordig niet meer weg te denken

Hashtags zijn ook voor merken een impactvolle tool geworden om hun bereik te vergroten en op relevante online conversaties in te haken, zegt het Nederlandse mediabedrijf BrandDeli, dat de hashtag vandaag extra in de schijnwerpers zet. Een marketingcampagne is niet meer compleet zonder een hashtag en met het gebruik van een hastag kunnen bedrijven aandacht genereren voor hun product of merk. Hashtags hebben volgens BrandDeli ook massaal hun weg gevonden naar productverpakkingen, billboards, printadvertenties en tv-commercials.

Merken ondervonden de kracht van de hashtag door gemeenschappen rondom hun merk te starten. Een bekend voorbeeld is @KLM met de #happytohelp campagne. De luchtvaartmaatschappij bedacht de hashtag #happytohelp om passagiers en andere reizigers hulp te bieden.

De hashtag biedt merken ook de mogelijkheid om in te haken op unieke gebeurtenissen. Toen Luis Suarez tijdens het WK voetbal in 2014 voor de derde keer een tegenstander beet, sprong Snickers hierop in met de tweet More satisfying than Italian #luissuarez.

Hashtags worden ook gebruikt om grote groepen mensen te mobiliseren, denk aan #BlackLivesMatter of #JeSuisCharlie. Een bijzonder Nederlands voorbeeld is #lakvoortijn. Via Twitter kon de gebruiker zijn of haar donatie voor een geneesmiddel tegen hersenstamkanker delen met een gelakte nagel onder de hashtag #lakvoortijn. Ook veel grote merken doneerden een aanzienlijk bedrag en deelden hun steun aan #lakvoortijn via Twitter.

Met het opzetten van eigen hashtag-campagnes kunnen merken momentum creëren en op een unieke wijze een conversatie ownen, zegt BrandDeli. Afgelopen mei bracht Nike in de #Breaking2 campagne drie van ‘s werelds beste renners samen om in Italië een nieuw marathonrecord te rennen, sneller dan de twee uur die er minimaal voor staat. De poging werd live uitgezonden op Twitter, met een unieke hashtag.



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment