Drempel e-mailmarketing automation steeds lager

Geen reacties
Tags: , , , , ,
Posted 17 jul 2017 in nieuws

De drempel om (e-mail)marketing te automatiseren is nu wel heel laag. MailChimp heeft aangekondigd de functies voor marketing automation voortaan gratis aan te bieden. De vele succesvoorbeelden en templates die er online te vinden zijn bieden een hoop inspiratie voor het opvolgen van (potentiële) klanten.

MailChimp staat tot op heden vooral bekend als software voor het handmatig versturen van nieuwbrieven. Daar komt mogelijk verandering in nu het de opties voor marketing automation gratis aanbiedt. Dit betekent dat alle vijftien miljoen gebruikers voortaan automatisch marketingberichten kunnen toesturen na een specifieke gebeurtenis of actie op de website of ander digitaal kanaal.

E-mail geen op zichzelf staand kanaal meer

Het ligt voor de hand om bijvoorbeeld automatisch een opvolgbericht te verzenden direct nadat iemand een winkelmandje vult en toch besluit de webwinkel te verlaten. Andere bedrijven volgen hun klanten automatisch op vlak voor een belangrijke gebeurtenis of nadat die zich registreren voor een softwaredemo of whitepaper. De ‘triggers’ zijn vrij divers en naar eigen inzicht te kiezen.

MailChimp zegt de pakketuitbreiding gratis aan te bieden omdat het bedrijven in het algemeen helpt de klantrelatie aan te halen. Of om klanten richting een volgende koop te begeleiden. Volgens cijfers die het bedrijf publiceerde zou een automatische mail voor winkelwagenverlaters gemiddeld 619 dollar per maand extra opleveren. Maar behalve een aardige geste is de stap ook strategisch van belang. E-mail is al lang niet meer te zien als op zichzelf staand kanaal. Met de groeiende hoeveelheid data die marketeers bezitten zijn allerlei kanalen te personaliseren. MailChimp streeft er dan ook naar een gemakkelijke totaaloplossing te worden voor bedrijven die online verkopen. Door een uitbreiding van de software zijn er daarom sinds januari ook Facebookadvertenties te maken op basis van de e-maildata.

Veel voorbeelden van strategische inzet

Doordat menig aanbieder van e-mailsoftware de interface heeft verbouwd tot visuele ‘als dit, dan dat’ zijn de workflows inmiddels makkelijk te automatiseren. Het is een kwestie van triggers en vervolgacties instellen. Daarnaast zijn er tal van templates die al succesvol zijn gebleken. MailChimp heeft een aantal suggesties beschikbaar. Voor e-commercebedrijven is er de serie van opvolgende berichten, een zogenoemde ‘sequence’, na het verlaten van de site. Suggereert het bedrijf berichten in te stellen voor na het kopen van specifieke producten of uit een categorie. Die follow-ups zijn dan te gebruiken voor het vragen van reviews. Verder kunnen bedrijven trouwe klanten automatisch belonen met speciale aanbiedingen of na een specifieke periode heractiveren de winkel nog eens te bezoeken.

Behalve e-commercebedrijven zijn de geautomatiseerde ‘workflows’ natuurlijk ook voor andere type bedrijven bruikbaar. Nonprofits kunnen donateurs en vrijwilligers heractiveren, opleidingsinstituten studenten wijzen op de inschrijvingsperiode, softwarebedrijven doen er weer slim aan demo-gebruikers met informatie te bewegen richting de koop. Koppelen marketeers andere digitale kanalen via de API aan een automationsoftware dan kunnen heel veel andere ‘triggers’ worden ingezet.

Omdat de effectiviteit van de e-mails niet alleen afhankelijk is van de automatische planning en zeker ook de inhoud is de aanpak van diverse bedrijven gebundeld. Op Emaildrips zijn veel van deze ‘sequences’ verzameld.

Zo doet Dropbox een poging om een gebruiker in zes e-mails van demo tot pro-account te bewegen. Na een bevestiging volgt bericht acht hierop om de klant te wijzen op de zojuist ‘verdiende’ extra’s. Met een laatste bericht probeert Dropbox de klant te verleiden de maandelijkse betaling om te zetten in een jaarlijkse. Evernote gooit het over een iets andere boeg. Via de landingspagina, een eerste e-mail en downloadpagina wordt de gebruiker van de gratis software in diverse mails gewezen op de functies. De berichten zijn erop gericht de gebruiker Evernote te laten begrijpen. Iedere e-mail bevat een call-to-action.

Het al wat oudere voorbeeld van LinkedIn laat zien hoe het bedrijf geïnteresseerden aanmoedigt de advertentie-oplossing te proberen. Na het zien van een advertentie en landingspagina stuurt LinkedIn een coupon toe ter waarde van vijftig dollar, in te zetten voor reclame. Met kleine nuanceverschillen (van ‘alstublieft hier is een tegoed’ tot ‘snel, nog maar zeven dagen tot het tegoed verloopt’) volgt het de leads op.

Wil een marketeer echt alles uit de e-mailautomatisering halen dan is het goed verder te kijken dan een eenmalig e-mailbericht, is al eerder op Emerce geconcludeerd. Zorg ervoor dat de campagnes een ondersteuning zijn van de gehele customer journey. Meet dus op welke content iemand reageert en trigger daarmee nieuwe e-mails met een daarop afgestemde inhoud. De geautomatiseerde berichten leveren data op die bruikbaar zijn voor andere marketing.



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment