‘DMP ook goed voor interne datadistributie’

Geen reacties
Tags: ,
Posted 14 jul 2017 in nieuws

Het kiezen van een datamanagementplatform (DMP) is er door alle ‘buzz’ rondom het onderwerp niet makkelijker op geworden. De markt is zoekende naar wat een DMP is, stelde Danny Pentier van Tealium op Digital Marketing Live!. Er is een hoop rumoer, maar nog weinig definitie. ‘Als je tien mensen vraagt wat een DMP is, krijg je tien verschillende antwoorden.’

Pentier blijft eigenlijk liever weg van de afkortingen en drieletterige termen. Want wat zeggen die nu eigenlijk? Maar waar het in de kern op neerkomt is om de data uit allerlei kanalen samen te brengen. ‘De data moeten waar ze ook vandaan komen centraal en op één platform beschikbaar zijn. Het gaat erom die die data hanteerbaar te maken voor alle marketingkanalen die organisatie heeft. Of dat nu social media, DoubleClick of e-mail is.’ Maar behalve om de marketing automation die hierdoor ontstaat gaat het er bijvoorbeeld ook om een call center aan te sluiten, legt hij uit. ‘Dan kan een medewerker direct een up- of cross sell-vraag stellen op basis van het gedrag dat op de website is gemeten.’

Behalve marketeers ziet Pentier steeds meer data scientists gebruikmaken van DMP’s voor business intelligence. Ze sturen de data door naar ‘datawarehouses’ en datalakes. ‘De datadistributie binnen een organisatie zorgt ervoor dat de datasilo’s op elkaar zijn aangesloten en iedereen naar dezelfde dataset kijkt. Dat leidt ertoe dat bedrijven veel consistenter zijn en niet iedereen het wiel opnieuw hoeft uit te vinden.’

Voor veel mensen zal een DMP nog wel abacadabra zijn. Pentiers advies is daarom vooral om informatie in te winnen. ‘Laat je informeren over de verschillende soorten DMP’s die er zijn.’ Zo verscheen op Emerce recent nog het praktische artikel ‘Is een DMP waardevol, en hoe kies je de juiste?’ over de toepassingen en afwegingen. ‘En er zijn ook genoeg mediabureaus die hier verstand van hebben en losstaan van de technologie’, voegt hij toe. ‘De keuze hangt af van de use case. Wil je alleen een pool van targets vergroten of zijn er ook problemen met de datadistributie in de organisatie zelf? Je ziet dat de verschillende oplossingen inspelen op verschillende toepassingen.’



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment