Media Markt krijgt beursnotering

Geen reacties
Tags: , , , , ,
Posted 14 Jul 2017 in nieuws

Metro Group heeft Media Markt en Saturn afgesplitst naar de beurs gebracht onder de naam CECONOMY.

Gisteren kreeg Media Markt aan de beurs in Frankfurt zijn eigen notering. Daarmee rondde Metro Group de splitsing van zijn elektronica- en foodactiviteiten af.

Op 31 augustus presenteert het bedrijf de financiële cijfers over het derde kwartaal. In de afgelopen weken deelde CEO Pieter Haas (foto) al veel cijfers om de markt lekker te maken voor zijn aandeel (Pdf). Het hoofdargument om te investeren: CECONOMY is een belangrijke online en offline marktpartij voor zowel de fabrikanten als de consument vanwege het crosschannelbereik.

In zekere zin zijn Media Markt en Saturn online al groter dan in de fysieke wereld. Online komen er dagelijks drie miljoen bezoekers langs (63% mobiel), offline 2,6 miljoen. Daarbij rekent het bedrijf voor dat dertig procent van winkelbezoekers eerst naar de webshop ging.

In deze abstracte zin lijkt het online groter dan de fysieke locaties. Gemeten naar omzet is het online kanaal nog klein. In het jaar 2015/2016 kwam ‘maar’ negen procent van de omzet (22 miljard euro) uit digitale activiteiten. Haas’ streven is om dat percentage op middellange termijn op te schroeven naar ergens tussen de twaalf en vijftien procent.

Een van de manieren om dat te realiseren is het aantal unieke producten in de digitale schappen op te schroeven van driehonderdduizend nu naar uiteindelijk een miljoen. Een andere omzetimpuls moeten komen uit het loyaltyprogramma, nu met dertien miljoen leden in acht landen. Shoppers met een klantenkaart kopen vaker en voor meer dan anderen.

Daarnaast wil CECONOMY meer services gaan verkopen in de winkels en thuis en bij bedrijven. Dat zijn vooral installatie- en reparatiediensten.

In de komende periode zal ook meer worden geïnvesteerd in vernieuwing van de logistieke backend:



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment