De grootste SEA-trends en ontwikkelingen tot nu toe in 2017

Geen reacties
Tags: , , , , , , , ,
Posted 12 Jul 2017 in nieuws

Dit jaar zijn er weer veel dingen veranderd in de zeer beweeglijke SEA-markt. Tijd om de belangrijkste ontwikkelingen en trends tot nu toe op een rijtje te zetten.

Vorig jaar was overduidelijk het jaar waarin mobiel echt dominant werd en het jaar waarin Google belangrijke wijzigingen doorvoerde, zoals wijzigingen als de terugkeer van device bidding en de invoering van uitgebreide tekstadvertenties. 

Wat zijn halverwege 2017 al de belangrijkste ontwikkelingen en trends?

De Google Adwords & Bing Ads interface

In 2017 heeft Google al meer dan een miljoen extra adverteerders toegang verleend tot de nieuwe Adwords-interface. Steeds meer marketeers zien hun vertrouwde Adwords Interface vervangen worden door de nieuwe, veel strakkere variant. Google heeft beloofd dat eind 2017 alle adverteerders toegang zullen hebben tot de nieuwe interface.

Op het gebied van Quality Score was er in 2017 een belangrijke update waar veel adverteerders al lang op zaten te wachten. Het is vanaf half mei mogelijk om de historische Quality Score data van individuele keywords te bekijken. Voorheen waren er diverse tools en scripts die dit mogelijk maakten maar nu is deze informatie direct in de Adwords interface beschikbaar.

Ook bij Bing zaten ze niet stil en rolden zij expanded device targeting en mobile only campagne wereldwijd uit voor alle adverteerders. Hiermee brachten ze de mogelijkheden binnen het Bingplatform weer in lijn met de mogelijkheden binnen Adwords.

Het jaar van Machine Learning?

Machine learning is in rap tempo bezig om een revolutie te ontketenen in diverse markten. Google heeft met alle data die zij in hun bezit hebben natuurlijk een ideale uitgangspositie om diensten en producten te verbeteren aan de hand van slimme, zelflerende algoritmes. Dat ze bij Google zeker van plan zijn om alles uit deze nieuwe ontwikkelingen te halen bleek wel tijdens het Google Marketing Next-event waarbij Machine Learning een rol speelde in bijna alle nieuwe aankondigingen.

Een voorbeeld van hoe Google Machine Learning gebruikt is de nieuwe smart display campagne. Deze nieuwe campagnes zijn bijna geheel geautomatiseerd. De gebruiker voorziet de campagne van uitingen en vervolgens optimaliseert de campagne zichzelf op basis van Machine Learning om een zo gunstig mogelijke CPA te behalen.

Daarnaast was er de minder populaire aankondiging dat Google exact match keyword verder ging verwateren. Dit door niet meer te letten op woordvolgordes en bijvoorbeeld lidwoorden te negeren. Deze wijziging kon worden doorgevoerd omdat de algoritmes van Google voldoende in staat zouden zijn om zelf te bepalen of een exact zoekwoord relevant genoeg is voor een bepaalde sterk gelijkende zoekopdracht.

We verwachten voor de rest van 2017 nog een aantal aankondiging van Google op het gebied van Machine Learning voor de verschillende tools in de Google Advertising Stack.

Advertenties

Ook op het gebied van advertenties is het een en ander veranderd in 2017. Google koos officieel voor de groene variant van het ‘ad’ label om betaalde zoekresultaten aan te duiden op de zoekmachineresultatenpagina.

Daarnaast rolde Google uitgebreide tekstadvertenties uit voor dynamic search campagnes en begon zij met het testen van een tweede beschrijvingsregel om adverteerders nog meer ruimte te geven om relevante advertenties te schrijven.

 

Voorbeeld van een tweede beschrijvingsregel in de Adwords Interface

Ook werden in maart prijsextensies uitgerold voor alle apparaten. Deze zijn meestal zichtbaar in de vorm van een carroussel, een vormfactor die we steeds vaker terug zien in de Google interfaces.

Verder nam Google stappen in haar missie om het internet sneller te maken door een bèta voor ‘ads for AMP’ uit te rollen en ‘Purchases on Google’ beschikbaar te maken voor adverteerders in de VS. Consumenten kunnen nu producten van adverteerders kopen zonder de Google-omgeving te verlaten.

Conversie en Attributie

Op het gebied van optimaliseren voor conversies lanceerde Google de nieuwe automatische biedstrategie ‘Maximaliseer conversies’ om zo veel mogelijk conversies te genereren binnen het dagbudget van de adverteerder.

Ook nam Google afscheid van de metric ‘geconverteerde klikken’ en kondigde het de nieuwe tool Google Attribution aan op het Google Marketing Next-event. Deze gratis versie van de Attributie 360 tool zal data uit Google Analytics, Google Adwords en Doubleclick Search samenvoegen en bewerken om tot datagedreven inzichten te komen voor de optimalisatie van campagnes.

Verder lanceerde Google het in-store sales measurement programma waarmee eigenaren van fysieke locaties klant data kunnen uploaden om offline verkopen te koppelen aan onlinemarketingactitiviteiten in Google Adwords. Ook is het meten van offline winkelbezoeken na een interactie met een online advertentie uitgebreid naar YouTube campagnes.

Doelgroepen

Tot slot rolde Google in-market doelgroepen en vergelijkbare doelgroepen uit voor Google search en shopping campagnes. De verwachting is dat ook Bing deze wijziging nog in 2017 zal doorvoeren.

Zoals gezegd was de eerste helft van 2017 een bewogen half jaar voor zoekmachine marketeers. Als we de geruchten en aankondigingen mogen geloven zal het tweede half jaar minstens net zo veel veranderingen met zich mee gaan brengen.

*) Dit artikel heb ik geschreven in samenwerking met Levi van Wijngaarden van Prodos Online Marketing.



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment