‘Facebook moet duidelijker zijn over doorspelen persoonlijke informatie’

Geen reacties
Tags:
Posted 12 Jul 2017 in nieuws

Facebook is onduidelijk over het doorspelen van persoonlijke informatie van haar gebruikers aan adverteerders. De Consumentenbond wil dat hier een einde aan komt.

Consumenten die op een advertentie op Facebook klikken, vertellen – vaak zonder het zelf te weten – aan een bedrijf dat zij interesse hebben in geadverteerde producten of diensten, maar geven daarmee ook mogelijk persoonlijke informatie prijs.

Wanneer een gebruiker een advertentie voor een zorg- of levensverzekering aanklikt, kan het zomaar dat hij tegelijkertijd ongemerkt aan de verzekeraar doorgeeft dat hij een chronische ziekte (als ‘interesse’) heeft. Al vanaf een paar cent kan iedereen gebruikmaken van die persoonlijke informatie, ook privépersonen, zegt de bond.

Facebook analyseert waar gebruikers op klikken, wat ze ‘liken’, delen en welke websites ze bezoeken, en maakt die informatie eenvoudig toegankelijk voor adverteerders. ‘Fethullah Gülen’ en ‘anonieme gokkers’ zijn bijvoorbeeld door Facebook bepaalde trefwoorden waarop een adverteerder zich kan richten.

Het maakt niet uit welke instelling de gebruiker kiest: delen met iedereen, met alleen vrienden of met niemand; Facebook-adverteerders kunnen persoonlijke informatie gewoon opvragen, inzien en opslaan.

De Consumentenbond vindt de informatie hierover aan gebruikers zwaar onvoldoende. Bij advertenties toont Facebook in de rechterbovenhoek een piepklein pijltje. Dat geeft de optie ‘Waarom krijg ik deze advertentie te zien?’. Facebook somt vervolgens maximaal twee algemene selectiecriteria.



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment