Nederlandse radio krijgt programmatic audio buying

Geen reacties
Tags: , , , , , ,
Posted 12 Jul 2017 in nieuws

De exploitant van grote Nederlandse radiozenders OMS begint de eerste technische proeven met programmatic audio buying. Hiertoe zet de digitale tak OMX de technologie van Triton Digital in.

De technische proeven bij OMX zijn de opmaat naar Nederlands eerste commerciële omgeving voor programmatic audio buying. Het product Yield Op van Triton Digital is reeds gekoppeld met The Trade Desk en Appnexus. Geertje Boers is bezig de andere DSP’s in Nederland te koppelen, waaronder Platform161 en DoubleClick Manager.

“Triton is een Canadees bedrijf en ze zijn groot in Noord-Amerika. Nu zetten ze voet aan de grond in Europa en dan moet je alle relevante DSP’s nog koppelen.”

Boers, verantwoordelijk voor de operationele zaken rondom OMX, verwacht de eerste testen na de zomervakantie af te ronden. De eerste testen lopen nu en die omschrijft ze als succesvol. “Er is veel vraag naar geotargeting onder adverteerders”. Dat stelt bedrijven in staat om regionale, persoonsgerichte reclameboodschappen uit te zenden op digitale radiozenders. Dat zijn onder meer de online stations van 538, Slam!, Sky en 100% NL.

“De belangrijkste ontwikkeling is dat programmatic audio nu onderdeel is geworden van de totale mediamix.” OMS claimt dat digitale audio 33 procent toevoegt aan het bereik van FM-radio.

Om het bereik te meten, levert OMX een pixel mee. Die koppelen ze dan aan een panel om algemene uitspraken te kunnen doen over de samenstelling van het luisteroubliek. Dat zijn dus gecalculeerde inschattingen. Geen tot de persoon of het huishouden herleidbare profielinformatie. Boers draait nu testen om een panelleverancier te kiezen.

Achter de schermen vinden ook gesprekken plaats met Spotify-achtige streamingpartijen en podcastexploitanten om OMX’ programmatic bereik te vergroten.

In de vorm van The Media Exchange bestaat er in Nederland al lander een exploitant van internetradio. Die werkt echter niet met SSP-technologie.

De promotie van programmatic audio buying laat OMX lopen middels zijn contacten met mediabureaus. OMS is een verkooporganisatie voor audio in Nederland. Aandeelhouders zijn Talpa Radio en RadioCorp.

Foto: Honou (cc)



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment