Beslist.nl verandert in winkelcentrum

Geen reacties
Tags: , , , ,
Posted 11 jul 2017 in nieuws

Beslist.nl begint de geleidelijke transformatie van een prijsvergelijker in een handelsplatform waar consumenten direct aankopen kunnen doen. Orders worden afgehandeld door aangesloten webwinkels.

Dat is het resultaat van de overgang naar nieuw bedrijfsmodel. Per 1 oktober verdwijnen de zogeheten Startersaccounts. Daarmee kunnen kleinere en beginnende webwinkels zich gratis aansluiten op de prijsvergelijker. In de nieuwe situatie betalen webwinkels enkel voor de order die ze krijgen aangeleverd vanuit Beslist.

Mede door de opkomst van Google Shopping staat het model van het aanleveren van potentiële klanten, in de vorm van kliks naar shops, onder druk.

Vanaf komend najaar beweegt het bedrijf zich daarom weg van product- en prijsvergelijken. Het wordt een online markt annex winkelcentrum. Webshops die aan een bepaalde lijst van criteria voldoen kunnen hun artikelen presenteren op de site. Nieuw is dat elk product van elke winkel een eigen webpagina krijgt, dus niet meer één productpagina met verwijzing naar winkels die het item leveren.

De uitleg klinkt: “Hierdoor kunnen nu ook webshops met vergelijkbare producten, zoals elektronica en computers, zich bij ons onderscheiden op basis van content. Deze uniformiteit versterkt de totale winkelbeleving en verbetert het overzicht voor de consument.“

De woordvoerster voegt toe: “Vanaf komend najaar koopt men dus bij ons en betaalt ook aan ons. De webshop handelt de orders af. Ze krijgen de klant- en contactgegevens van de klant nadat wij de betaling hebben ontvangen.“

Over het eigendom van de klantgegevens: “Wij mogen deze klantgegevens houden en gebruiken voor online marketing. Beslist.nl en de webshop zijn samen eigenaar van de gegevens overigens. Ook de webshop mag de gegevens gebruiken voor online marketing, zoals bij retouren of retargeting. Uiteraard dienen zij zelf de privacywetgeving in ogenschouw te nemen.”

Binnenkort gaat er een productcategorie live die helemaal is ingericht volgens het Winkelwagen-model. Dat moet op termijn het primaire businessmodel worden.

Het is een nieuwe stap in de zoektocht naar een duurzaam bedrijfs- en verdienmodel voor het bedrijf uit Arnhem. Die tocht, zo onderkent het bedrijf, gaat niet zonder slag of stoot. Webwinkels zagen zich in het verleden geconfronteerd met forse, gedwongen prijsverhogingen en bijvoorbeeld conversiepixels die ze liever niet wilden plaatsen. De e-commercesite wil zich nu meer gaan profileren als extra verkoopkanaal voor webwinkels die ‘niet willen inboeten op onafhankelijkheid’. Anders gezegd: die zich niet helemaal willen overleveren aan een marketingwereld die wordt gedomineerd door Google.

Foto: transformer18 (cc)



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment