Groot scherm vervangt mobiel

Geen reacties
Tags: , , , , ,
Posted 06 Jul 2017 in nieuws

Size does matter, als het tenminste om het kijken van tv everywhere (TVE) gaat. Terwijl de consumptie van mobiele video stijgt, verschuift het kijken van TVE juist van mobiele apparaten naar grotere schermen zoals smart tv’s.

Momenteel maakt ongeveer een derde (32 procent) van de kijkers gebruik van tv’s met internetverbinding. Twee jaar geleden was dat nog 20 procent, aldus onderzoek van Adobe Primetime op basis van vier miljard TVE authenticaties. Ondertussen daalde het mobiele tv-kijkgedrag van 54 naar 46 procent.

Apps, apps, apps

Tegelijkertijd wordt er minder via browsers gekeken. En meer via apps. Geen verrassing want de meeste providers bieden inmiddels gepersonaliseerde app-omgevingen voor hun on-demand content. Suggesties voor verder kijken gebaseerd op wat je eerder keek, poppen te pas en te onpas op.

Aantal kijkers neemt vlucht

Mobiel en internetverbonden tv-devices nemen inmiddels 75 procent van de totale TVE in beslag. En het aantal kijkers blijft groeien. In de afgelopen twee jaar steeg het aantal kijkers in Amerika zelfs met 110 procent.

Mobiel nieuws blijft

Grote schermen trekken meer en meer kijkers naar zich toe. Mobiele devices en browsers zien minder activiteit in TVE-kijkgedrag van onder andere muziek, films en sport. Maar het nieuws is iets dat kijkers in hoge mate op de mobiel blijven kijken. Dat aandeel groeide dan ook met 4 procent, waar de andere genres juist een afname van 10 tot 30 procent zagen.

*) Een deel van dit artikel werd eerder gepubliceerd in het juninummer van Emerce magazine (#159).

 Het volledige onderzoek ADI State of Digital Video van Adobe is hier te vinden.



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment