Retailers laten Amazon Payments nog links liggen

Geen reacties
Posted 03 Jul 2017 in nieuws

Amazon wil graag een standaard betaaloptie worden in andere webwinkels. Met een checkout-knop die te vergelijken is met die van PayPal hoopt het vooral een sneller alternatief te zijn voor andere betaalopties. De resultaten lijken tot nu toe tegen te vallen.

Een klein jaar geleden is Amazon Payments opengesteld voor andere webwinkels. Zoals veel van hen nu PayPal hebben geïntegreerd, zo wil Amazon dat retailers de ‘Pay with Amazon’-knop opnemen in de site. Omdat het bedrijf van veel klanten toch al de betaalgegevens in huis heeft, kan de transactie snel worden afgerond. Voor de e-commerceplatformen van Magento, Shopify en Prestashop zijn er al plugins beschikbaar. De betaaloptie werkt op dit moment in Duitsland, Engeland, Frankrijk, Italie en Spanje. Voor retailers die daar actief zijn een serieuze optie dus.

Afbeelding: voorbeeldsituatie uit een Magento-winkel

Toch valt het resultaat niet mee, schrijft Business Insider (BI). Zo’n 33 miljoen gebruikers betaalden het afgelopen jaar met een Amazon-account. Dat is weliswaar een toename van 43 procent, maar veel van de grootste retailers laten de betaaloptie nog links liggen. Walmart en Target kiezen geven nog altijd de voorkeur aan PayPal dat ongeveer 200 miljoen gebruikers heeft.

De grootste zwakte, zegt het magazine in een analyse, is dat andere retailers Amazon als een concurrent zien. Ze zijn huiverig hun gevoelige verkoopdata met het bedrijf te delen. Een betalingsverwerker als PayPal opereert zelfstandig en is dus niet direct een gevaar.

De betaalknop heeft zeker de potentie een veelgebruikte betaaloptie te worden, zeggen analisten. Het zou zelfs een belangrijke inkomstenbron kunnen worden voor Amazon. 300 miljoen mensen hebben namelijk al een account bij het bedrijf. Als een nog iets groter deel daarvan ook buiten Amazon zelf gaat betalen met het account levert dat aardig wat op. In de VS vraagt het bedrijf bijvoorbeeld drie procent van de transactiewaarde plus dertig dollarcent.

Wil Amazon Payments inderdaad marktaandeel afsnoepen van bijvoorbeeld PayPal dan zal het de focus moeten verleggen, zo wordt er geadviseerd. Het bedrijf zou zich niet moeten richten op de honderd grootste retailers, maar met de miljoenen kleinere spelers. Die bedrijven gebruiken Amazon als marktplaats en zien het bedrijf eerder als vriend dan vijand. Een nog nauwere samenwerking met deze retailers is ook een optie. Zo zouden klanten die zowel bij Amazon iets kopen als bij de andere winkelier betalen met de Amazon koopknop een korting kunnen krijgen.



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment