Benchmark e-mailmarketing: minder effect door meer berichten

Geen reacties
Tags: , , , , , , , ,
Posted 28 Jun 2017 in nieuws

In bijna iedere branche worden dit jaar meer e-mailcampagneberichten verstuurd dan in 2016. Het effect daarvan is dat de lezersbetrokkenheid daalt. Dat is in het kort de conclusie die onderzoekers van Sendgrid trekken na het analyseren van meer dan 30 miljard e-mails. De cijfers zijn gepresenteerd in een benchmark per industrie.

Voor iedere marketeer is het de vraag hoe campagnes het op dit moment doen. Presteert de e-mailmarketing ten minste naar de standaard in de branche of is er ruimte voor verbetering? E-mailmarketingservice Sendgrid analyseerde een representatieve steekproef van 30 miljard berichten van in totaal honderdduizend B2C-bedrijven. De e-mails zijn gestuurd aan anderhalf miljard unieke ontvangers.

Gemiddeld genomen wordt 27 procent van de e-mailberichten geopend en klikt bijna drie procent door naar een site. Behalve dat iets meer dan kwart van de e-mailberichten wordt geopend, meet het bedrijf een ‘click-to-open rate’ van gemiddeld 13,6 procent. Dit geldt doorgaans als de meting van de effectiviteit. Nieuw in deze jaarlijkse meting is dat in bijna iedere branche de mobiele lezers in de meerheid zijn. Alleen bij verzekeraars is dat anders: daar nam het aantal desktopgebruikers juist iets toe. Sendgrid meet bij bijna ieder type organisatie een stijging van het aantal verzonden berichten per maand. De keerzijde daarvan is dat de lezersbetrokkenheid afneemt.

Wat zijn de cijfers per branche?

Carrière- en vacaturesites: Het aantal berichten dat wordt geopend valt met 16,6 procent een stuk lager uit. Met het click-to-openpercentage is de effectiviteit van de berichten gemeten op 17,5 procent. Het advies: bijna twaalf berichten per maand is vrij fors. Mocht de effectiviteit ervan achterblijven is het slim de frequentie iets terug te brengen. Overweeg daarnaast meer begeleidende content toe te sturen. Achtergrondinformatie over salarissen, sollicitaties etcetera. Dat maakt de berichten relevanter.

E-commerce: online verkopers sturen gemiddeld de meeste berichten per maand – ruim achttien stelt Sendgrid. En dat zie je terug in de klikratio: slechts 4 procent klikt door naar een webwinkel of verkoopsite. Dit kan wijzen op e-mailmoeheid concluderen de onderzoekers. Overweeg daarom eens wat minder e-mails te sturen. Dat kan positieve invloed hebben op de klikcijfers. Niet onbelangrijk is dat bijna zes op de tien e-mails op een mobiel apparaat worden gelezen. Zorg daarom voor een responsive vormgeving en mobielvriendelijke inhoud.

Aanbiedingensites: de lezersbetrokkenheid is niet erg hoog. Probeer die te verhogen door minder berichten te versturen of beter te segmenteren. Het kan bijvoorbeeld goed uitpakken om alleen de meest betrokken lezers meer aanbieden per maand te sturen. De betrokkenheid is verder te verhogen door de inhoud van de e-mails af te stemmen op eerder vertoond aankoopgedrag.

Gezondheidsindustrie: in deze branche is de lezersbetrokkenheid juist erg hoog. De berichten worden zichtbaar gewaardeerd. Opvallend is de grote groep mobiele lezers. Bijna driekwart van de e-mails is geraadpleegd op een smartphone of tablet.

Media en uitgevers: met vier berichten per maand laten uitgevers mogelijk het een en ander liggen. Hoewel de betrokkenheid nu hoog is en voorzichtigheid dus is geboden, adviseert het bedrijf meer te experimenteren. Dat maar 19 procent van de berichten wordt gelezen betekent mogelijk dat de content niet interessant genoeg is voor de lezers.

Techbedrijven: in geen branche worden de berichten beter gelezen dan in deze. Tegelijkertijd blijft het aantal kliks wat achter. Het zou daarom goed zijn te (A/B-)testen met andere call to actionknoppen.

Travelbranche: maar liefst 42 procent van de berichten wordt door ontvangers geopend. Dat daarbij het aantal kliks wat achterblijft zegt vooral dat de e-mails actiegerichter mogen zijn.



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment