Payment Request API: goed nieuws voor mobiele conversie

Geen reacties
Tags: , , , , , ,
Posted 26 Jun 2017 in nieuws

Complexe check-outprocessen zijn een conversiekiller op mobiel. De nieuwe Payment Request API kan dit probleem oplossen. Deze browser API biedt een aanzienlijk betere gebruikerservaring bij online betalingen, vooral op mobiele devices.

Iedereen die de mobiele conversie wil verhogen zou reikhalzend uit moeten kijken naar het moment waarop de grote betaalmethoden de nieuwe Payment Request API ondersteunen. Nu gebeurt het nog maar al te vaak dat de consument vrijwel de hele funnel heeft doorlopen en op het laatste moment afhaakt omdat hij bijvoorbeeld zijn random reader niet kan vinden, zijn creditcard niet bij de hand heeft of het scherm te klein is om het verzendadres in te typen. Bijkomend probleem is dat het check-outproces niet alleen per webshop verschilt, maar er ook niet altijd rekening wordt gehouden met mobiele gebruikers.

Dit is precies wat de Web Payments Working Group, bestaande uit leden als Google, Mozilla, Microsoft, Samsung en anderen, probeert op te lossen. Het resultaat is de nieuwe Payment Request API en een nieuwe online standaard die is beschreven in het bijbehorende Payment Manifest Proposal. De API definieert hoe webshops aan de browser kunnen laten weten welke betaalmethoden ze aanbieden en welke additionele gegevens, zoals bezorgadres, verzendmethoden en persoonsgegevens er moeten worden gevraagd aan de consument. Het Payment Manifest stelt browsers in staat om te controleren of de op het device geïnstalleerde betaalapps ook daadwerkelijk bij de geadverteerde betaalmethode horen.

Aan de basis van de Payment Request API ligt een aantal observaties:

  • De klant heeft een eigen device waar al heel veel persoonlijke informatie op staat, zoals de naam en het e-mail- en huisadres;
  • Veel leveranciers van betaalmethoden, zoals banken, hebben al een eigen app in de verschillende appstores staan;
  • Browsers bieden de mogelijkheid om creditcardgegevens op te slaan;
  • Betaalgegevens zijn vaak al bekend bij de Play Store of App Store.
Browser handelt check-out af

Het resultaat voor de consument is een check-outproces dat volledig wordt afgehandeld door de browser zelf en er voor elke webshop hetzelfde uitziet. Het werkt als volgt: de consument drukt op de betaalknop, waarna de browser een scherm toont waarin alle betaalmethoden staan die de webshop ondersteunt én waarvoor de consument de juiste apps heeft geïnstalleerd. Daarnaast is op het scherm te zien welke extra informatie de consument moet invullen, zoals bezorgadres, verzendmethode, naam en e-mailadres. Omdat de browser deze gegevens op kan halen uit het device zelf is dit vaak al volledig ingevuld, maar indien nodig kan de consument de gegevens makkelijk aanpassen. Door te klikken op de gewenste betaalmethode wordt de bijbehorende app geopend waarmee de consument kan betalen. Als er creditcardgegevens zijn opgeslagen op het device, toont de browser deze zelfs meteen in het scherm, waardoor er geen extra app hoeft te worden geopend.

In veel gevallen is het hele check-outproces niet complexer dan klikken op de betaalknop, kiezen voor de juiste creditcard, en de betaling autoriseren met een vingerafdruk. Alle andere informatie is al ingevuld. Dit geldt ook voor webshops waar de consument nog nooit iets heeft gekocht, want het is de browser die het proces aanstuurt, niet de website van de shop. Dit gaat een stuk sneller dan lange formulieren invullen op een mobiele telefoon.

Toch moeten er een paar dingen gebeuren voordat we massaal op deze manier gaan betalen:

  • Browsers moeten de Payment Request API gaan ondersteunen;
  • Leveranciers van betaalmethoden moeten hun betaalapps aanpassen en de Payment Manifest Proposal implementeren;
  • Online merchants (of PSP’s) moeten gebruik gaan maken van de API in hun check-outproces.

Google Chrome heeft inmiddels ondersteuning en Mozilla en Microsoft timmeren hard aan de weg. Enkele betaalmethoden zijn al beschikbaar, zoals creditcardbetalingen en Android Pay, en de verwachting is dat andere snel zullen volgen. Paypal heeft bijvoorbeeld al toegezegd ondersteuning te gaan bieden. Bedenk dat het Payment Manifest Proposal pas sinds half mei van dit jaar ‘final’ is geworden, dus nu pas kunnen de leveranciers van betaalmethoden ondersteuning gaan inbouwen.

Apple is de grote afwezige

De grote afwezige op dit moment is Apple die vorig jaar met Apple Pay on the Web (de browser versie van Apple Pay) een alternatief voor de Payment Request API heeft gelanceerd. De Apple Pay on the Web API biedt dezelfde functionaliteit en de gebruikerservaring is in grote lijnen ook hetzelfde. Het is voor de andere betaalmethoden echter niet mogelijk om mee te liften op de Apple Pay on the Web API, zoals bij de Payment Request API. Het is nog niet duidelijk of Apple haar API gaat aansluiten op de Payment Request API, al zijn er wel geruchten dat Apple plannen in die richting heeft.

Next step: experimenteren

De volgende stap is dat merchants en hopelijk PSP’s gaan experimenteren met deze nieuwe techniek. Ze zullen in het begin zeker niet hun bestaande check-outprocessen vervangen, simpelweg omdat dan nog niet alle betaalmethoden beschikbaar zijn en niet iedereen een browser of device gebruikt die de nieuwe functionaliteit ondersteunt. De merchant kan echter makkelijk automatisch detecteren of de browser van de consument de nieuwe API ondersteunt en of er geschikte betaalapps zijn geïnstalleerd. In die gevallen kan de merchant ervoor kiezen om een ‘quick check-out’-knop te tonen waarmee de consument de nieuwe, beter converterende, check-out doorloopt in plaats van de oude. Apple en Android Pay adviseren al om een ‘Buy with Apple/Android Pay’ knop te tonen op de productdetailpagina, maar dit zou natuurlijk ook gewoon een algemene ‘Buy now’ knop kunnen. Wanneer de gebruiker op die knop drukt dan ziet hij gewoon alle ondersteunde betaalmethoden in het Payment Request API scherm, inclusief Apple of Android Pay indien beschikbaar. Dit betekent natuurlijk dat merchants een alternatieve check-out moeten bouwen, maar de door Google verwachte mobiele conversieverbeteringen van 200 tot 300 procent maken deze investering waarschijnlijk de moeite wel waard.

 



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment