Marketeers halen meer digitale vaardigheden in huis

Geen reacties
Tags: , , , ,
Posted 19 jun 2017 in nieuws

Grote bedrijven kopen steeds vaker zelf marketing- en mediatechnologie in plaats dat in te huren bij specialistische bureaus. Ook kiezen ze makkelijker voor consultancies voor het opstellen van hun nieuwe digitale strategieën.

Van donkere wolken boven de markt is geen spraken, maar internetbureaus wereldwijd merken dat hun markt en klanten volwassen beginnen te worden. Ook in Nederland is het merkbaar dat grote bedrijven digitale expertise insourcen en bezig zijn met de aanschaf van zaken als DMP’s en media-inkoop- en planningsystemen.

Dat valt te lezen in een nieuw rapport (PDF) van de Society of Digital Agencies (SoDA). In Nederland is bureaunetwerk Dept daar lid van.

Deze veranderingen in de markt zijn ook te merken, stelt het rapport, in het soort opdrachten dat digital agencies dit jaar aannemen. Vorig jaar waren dat voor het merendeel consultancyklussen, dit jaar zijn dat meer projectmatige opdrachten. Mogelijk als gevolg van het advieswerk, maar daar zeggen de onderzoekers van SoDA en Forrester niets over.

Ook opvallend is de opmerking dat bedrijven makkelijk partneren met bijvoorbeeld Facebook en Google voor digitale innovatie binnen de bedrijfsmuren. Nog makkelijker dan met hun internetbureau:

TamTam laat in aanvulling op dit rapport weten: “Een kleine zestig procent van de digitale bureaus verwacht dat insourcing van digitale teams een bedreiging wordt voor hun werkzaamheden. Vooral op het gebied van social media, analytics en digital experiences lijken de corporate marketeers daar ook steeds beter in te slagen. Hun prioriteiten liggen dit jaar op data, de organisatiecultuur en -structuur en customer insights. Interessant om te zien is dat de verwachtingen van marketeers over insourcing hooggespannen zijn, maar als de data wordt vergeleken met 2016 blijkt dat het vaak nog bij plannen blijft. De reden? De zoektocht naar talent blijkt voor marketeers aan klantzijde nog veel ingewikkelder dan bij ons als digitale bureaus.”

Wat de toewijzing van digitale budgetten betreft, blijkt dat bedrijven van jaar op jaar beter wegen hoeveel ze daarin willen investeren. De helft van de corporate marketeers zegt niet meer te investeren dan vorig jaar. In 21 procent is zelfs sprake van een afname. Twee keer meer dan het jaar ervoor.



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment