Magento’s B2B-module komt er nu echt aan

Geen reacties
Tags: , ,
Posted 15 Jun 2017 in nieuws

Dit voorjaar heeft Magento officieel aangekondigd een B2B-module te lanceren. Hoewel het bedrijf de zakelijke markt lange tijd links heeft laten liggen, maakt het er nu geen geheim van daar verandering in te willen brengen. Wat gaan we daar van terugzien?

Op de Magento Imagine-conferentie in Las Vegas heeft de organisatie aangekondigd zeer binnenkort met een B2B-module te komen. Na enkele maanden met partners getest te hebben komt de uitbreiding waarschijnlijk in het derde kwartaal als stabiele versie op de markt. Opties voor het aanmaken en verwerken van offertes, snelle orders, bedrijfsaccounts en integraties die met name bij de zakelijke gebruiker gewenst zijn, zijn onder andere inbegrepen.

‘Lat in B2B-commerce gaat omhoog’

Wie de markt een beetje in de gaten heeft gehouden weet dat er bij Magento grote stappen worden gezet. Op de vorig jaar gehouden conferentie liet het al zien de prioriteiten wat te verleggen. Zelf zegt het bedrijf overigens geen groot onderscheid te maken tussen B2B- en B2C-gebruikers. Het zouden vooral nuances zijn voor hetzelfde doel: ongeacht de markt waarop het betreffende bedrijf zich begeeft moet het publiek gewoon een goede online ervaring hebben.

Natuurlijk zijn er nu al heel wat bedrijven die Magento gebruiken voor de verkoop van hun producten, maar vaak gaat dit gepaard met software op maat. Een standaard ingebakken en ondersteunde module vergemakkelijkt dus een hoop voor deze bedrijven. De B2B-module is gratis te gebruiken door Enterprise-klanten, gebruikers van de open-source community-editie zullen de extra opties niet zien verschijnen.

Volgens de organisatie achter het e-commerceplatform werken er nu al enkele honderdduizenden gebruikers met de software. Verreweg het grootste deel daarvan verkoopt nu aan consumenten, maar hier komt dan langzaam verandering in. Vanaf nu behoren de zakelijke B2B-bedrijven dus ook tot de belangrijkste doelgroep. ‘Commerce moet opnieuw uitgevonden worden’ zegt Jason Woosley daarover. Hij is als SVP Product & Technology mede-verantwoordelijk voor de ontwikkeling. ‘We hopen de lat in B2B commerce te verleggen.’

Ook in Nederland wordt er met enthousiasme gereageerd op de aankondiging, zo laat Mathijs Kok van Guapa weten. Hij kijkt uit naar het derde kwartaal, maar weet net als alle B2B-bedrijven dat Magento de lancering al eens eerder heeft uitgesteld. De module zoals die nu is aangekondigd is in zijn ogen een ‘enorme stap in de goede richting’. Voor de volledigheid van de functionaliteiten wijst hij op onderstaande video. Hij hoopt dat Magento de module snel doorontwikkelt: ‘Met name op het vlak van Customer Relationship Management en service tools liggen er kansen. Zowel voor B2B als B2C is dat een welkome aanvulling.’

Accountbeheer, offertes, bestellen

Van alle functies die nieuw worden toegevoegd vallen er een aantal op. Zo zijn de mogelijkheden voor accountbeheer flink uitgebreid. Aan iedere zakelijke relatie zijn divisies toe te voegen met daarin gebruikers en bijbehorende eigen rechten en kredietniveaus. Dat betekent dat de hoofdgebruiker binnen een bedrijf een gebruikersaccount op zo’n manier kan inrichten dat het bij diegene zijn functie past. Bijvoorbeeld om ervoor te zorgen dat de persoon niet boven een bepaald bedrag bestelt. Per relatie is bovendien in te stellen welke productcategorieën in de winkel worden getoond en welke tarieven worden gehanteerd per categorie of product specifiek.

Ook nieuw in Magento is de veelgevraagde optie voor offertebeheer. Klanten die de winkel bezoeken kunnen naast een directe order ook vragen om een prijsopgave. De betreffende accountmanager kan vanuit de Magento-omgeving een voorstel doen en deze richting de aanvrager versturen. Om het bestellen verder te vergemakkelijken zijn er nieuwe ordermogelijkheden bedacht. Zoals de naam al verraadt is een product met een ‘quick order’ in hoger tempo te bestellen. En natuurlijk is ook een CSV-functie ingebouwd om een document te uploaden met daarop de gewenste producten en aantallen.

Meer over Magento en B2B in onderstaande meetup



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment