Onderzoek: Kleine, dynamische e-mailcampagne effectiefst

Geen reacties
Tags: , , ,
Posted 15 jun 2017 in nieuws

Hoe gerichter hoe beter. Zo klinkt in het kort de conclusie van de DDMA Nationale E-mail Benchmark 2017. Onderzoek laat zien dat kleine campagneomvang, verzending buiten kantooruren en het gebruik van dynamische content zorgen voor de hoogste open- en klikratio’s.

Voor de jaarlijkse DDMA Nationale E-mail Benchmark werden dit jaar 4,8 miljard e-mails onderzocht over 185.000 campagnes. Er wordt specifiek gekeken naar zaken als tijdstip van verzending, inhoud van de boodschap, doelgroepselectie en responseratio’s.

“Hoewel responsive e-maildesign veruit het meest wordt toegepast, heeft dynamische content in e-mail de meeste impact op de klikratio (0,9 procent hoger). Zeker op mobiel is het effect groot. In slechts 37 procent van de onderzochte campagnes was sprake van dynamische content, dus daar liggen duidelijke kansen voor organisaties.“

“Hoe groter een campagne is qua omvang, hoe lager alle ratio’s. Mails die naar meer dan 10.000 mensen worden gestuurd, worden 5,9% minder vaak geopend. Campagnes met de kleinste campagne-omvang, 500-1.000 ontvangers, scoren qua COR 9,7% beter dan gemiddeld. Kleinere campagnes zijn beter op hun publiek toegesneden en dus relevanter voor de lezer, is een logische conclusie.“

Het onderzoek bevestigt ook het beeld dat e-mailen steeds meer een mobiele aangelegenheid wordt. Hoewel nog steeds zestig procent van de e-mails op een desktop of laptop wordt geopend, neemt dat wel af. Bij de huidige ontwikkeling kan voor 2020 het zwaartepunt nog omslaan naar mobiel dominant.

De drie sectoren die de meeste mailcampagnes draaien door het jaar heen zijn E-commerce, Media & Publishing en Travel. De reden dat webwinkels zo hoog scoren is dat de zo bovengemiddeld veel campagnes draaien met grote mailvolumes, juist heel weinig kleine selecties.

Foto: g.sighele (cc)



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment