Jorik Dopmeijer (Albert Heijn): ‘We gaan richting een web of apps’

Geen reacties
Tags: , , , ,
Posted 13 jun 2017 in nieuws

Welke functie heeft een native app vandaag de dag nog en wat betekent de komst van meta-platformen voor een bedrijf als Albert Heijn? Die vraag stelde Jorik Dopmeijer zich, als Platform Manager Mobile verantwoordelijk voor Appie, tijdens Emerce Tech Live!. ‘Natuurlijk moet je nadenken over welke rol je wil innemen’.

Alleen de applicaties die gebruikers in een specifieke behoefte voorzien zijn het ontwikkelen nog waard, daarover zijn alle deskundigen het wel eens. Tegelijkertijd is het overduidelijk dat de grote apps die iedereen toch al gebruikt nog groter en completer worden.

Meta-platform of samenwerking zoeken?

De één kiest voor een strategie zoals die van Uber, legt Dopmeijer uit. De taxi-app zoekt de synergie met apps die eveneens waarde toevoegen rondom een reis. Google Maps, KLM en TripAdvisor zijn dan ook logische partners: ‘Door te integreren ontstaat een win-win voor alle partijen.’ Een meta-platform als Facebook houdt er weer een eigen strategie op na. Het brengt talloze functies onder op het platform en concurreert met andere apps om dezelfde consumptietijd, zo stelt hij vast. Tijd die gebruikers anders misschien aan Albert Heijns Appie besteed hadden.

‘Als Facebook gebruikers op basis van hun locatie een persoonlijke weersvoorspelling toont wat is dan nog het bestaansrecht van een weerapp?’, verduidelijkt Dopmeijer met een voorbeeld. ‘En is het denkbaar dat we er – nu Facebook allerlei sportrechten verwerft – binnenkort het WK-voetbal kijken?’

De logische vraag is dan ook welke rol een bedrijf als Albert Heijn wil innemen. ‘Wordt Appie een meta-platform of liften we juist met anderen mee?’ Zonder die vraag concreet te beantwoorden, geeft hij – zelf pas sinds begin dit jaar de Platform Manager bij het bedrijf – wel al zijn denkrichting voor de toekomst mee. ‘Waarom zoeken we elkaar als ontwikkelaars niet vaker op? Natuurlijk filosoferen we er wel over: het zou logisch zijn om tijdens je treinreis in de NS-app direct even je boodschappen te doen’.

Voor Dopmeijer overgaat tot samenwerken wil hij eerst Albert Heijns eigen ecosysteem op orde hebben. Appie is dan wel het moederschip van het bedrijf, daar omheen zijn talloze andere applicaties op de markt gebracht. Vaak zijn die apps marketingedreven – zo zijn er apps die horen bij de moestuintjes- of dinospaaractie – en is de toegevoegde waarde niet altijd even hoog. ‘Terwijl je als gebruiker zou verwachten dat er content wordt uitgewisseld is er bijvoorbeeld geen connectie met Appie. Aan al die ‘stand alone-apps’ kleeft bovendien een nadeel: het onderhoud is duur en iedere applicatie moeten marketeers weer vermarkten.’

‘Richting web of apps’

Dat de native applicatie van Albert Heijn nog altijd een belangrijke functie heeft blijkt wel uit de aankondiging die het bedrijf in dezelfde week deed. Half juni komt de supermarktketen met een nieuwe Appie-app. De software is voorzien van een nieuwe interface, beter zoekmechanisme en beter te bedienen barcodescanner. Op termijn gaat de app ook automatisch boodschappenlijstjes samenstellen op basis van historische aankoopgegevens.

Een aantal componenten zorgt ervoor dat de ervaring van native apps nog altijd goed is, stelt Dopmeijer op Tech Live!. De software werkt intuïtief – doordat klantgegevens beschikbaar zijn wordt het gebruik bijvoorbeeld makkelijker. Een app is daarnaast snel en ook offline bruikbaar. ‘Het nadeel is alleen dat mensen een app eerst moeten downloaden. De drempel is dus vrij hoog.’

Die hobbel ziet hij binnen afzienbare tijd verdwijnen. Google heeft afgelopen maand de mogelijkheden voor het uitbrengen van Instant Apps (Android) vergroot. Apple werkt aan een vergelijkbare techniek. Zulke Instant Apps hoeven niet langer geïnstalleerd te worden om bruikbaar te zijn op de telefoon. Bovendien zijn specifieke componenten uit de apps met een gewone weblink op te roepen. ‘We stevenen af op een web of apps’, kijkt Dopmeijer vooruit. Een systeem waarin er heel gemakkelijk is te linken naar de apps van anderen. ‘Met de voordelen van native, maar niet de nadelen van de app store.’



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment