Start-up zet blockchain in tegen GDPR-problemen

Geen reacties
Tags: , , , , , , , ,
Posted 12 jun 2017 in nieuws

De nieuwe privacywetten van mei 2018 slaan enorme deuken in datagedreven marketing als uitgevers en adverteerders hun praktijk niet aanpassen. Start-up Faktor heeft een op blockchain gebaseerde oplossing gevonden.

“We zijn nu aan het bouwen en over twee à drie maanden kunnen we de eerste lijn producten het tonen”, licht ondernemer Tim Geenen van start-up Faktor toe. Geenen lanceerde zijn bedrijf onlangs met Yieldr-oprichter Niels Baarsma, voormalig Zenith-directeur Anke Kuik en Johan de Groot van Coolblue, nu CTO.

Volgend jaar treedt de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) in werking, in het Engels aangeduid met General Data Protection Regulation (GDPR). Vanaf dan moet de consument de baas over data zijn. Uitgevers moeten data bijvoorbeeld overdragen als daarom gevraagd wordt, of verwijderd of gecorrigeerd. Het probleem is, dat vrijwel niemand serieus met oplossingen bezig is en dat er technisch geen systemen bestaan om aan de strenge eisen te voldoen.

Faktor denkt daar een oplossing voor te hebben gevonden door data op te slaan in een blockchain. “Het is de beste manier om de controle bij de consument te leggen”, aldus Geenen. De consument bepaalt welke van zijn profielgegevens hij deelt met welk bedrijf. De start-up ontwikkelt daarvoor de onderliggende gedistribueerde data-infrastructuur.

“We richten ons hiermee op nieuwsuitgevers. Wil je als consument toegang krijgen tot content, dan moet je op een of andere manier betalen. Dat kan met geld en dat kan met data. Faktor regelt hoe je dat doet met data. De overdracht, een gecontroleerd en veilig proces, verloopt via blockchain. Het wordt ook mogelijk dat uitgevers data met elkaar gaan delen. Nu kan dat enkel als ze elkaar blind vertrouwen. Blockchain bestaat bij de gratie van openbare registers.”

In de situatie waarbij uitgevers consumentendata hebben die draagbaar moet zijn, moet deze consument zich ook kunnen identificeren. Volgens het ondernemende viertal is er geen andere manier dan om dat van achter een log-in te krijgen. Een van de producten van Faktor is dan ook een inlogsysteem met API. Een andere is de voorkeurenmanager, waar iemands voorkeuren in staan. Die bepaalt ook dat uitgever A of adverteerder B meer mag weten over hem dan uitgever C of adverteerder D. Dit alles in ruil voor relevantere advertenties, of meer premium content.

“Er wordt wordt gewerkt aan een Ethereum-applicatie met eigen currency. De identities worden in een chain gedistribueerd met smart contracts. Hoe de initial coin offering er precies gaat uitzien, onderzoeken we nog.”

Behalve aan genoemde middleware werkt CTO De Groot en zijn team ook aan een overlay voor het mobiele web en in-app, een browserplug-in en een interactieve feedbacklaag voor over banners. Met de plug-in geeft de nieuwslezer voor alle sites zijn profielvoorkeuren aan, met het uitklapscherm per site. “Als je via retargeting wordt benaderd voor een item dat je al hebt gekocht, dan kun je hiermee feedback achter later voor de adverteerder.”


De meest basale informatie die Faktor initieel van sitegebruikers vraagt is, iemands naam, e-mailadres, leeftijd en geslacht. Eigenlijk vraagt Faktor daar niet om, maar legt de gebruiker dat vast in zijn gebruikersprofiel op een nieuwssite. Aan de achterkant ligt die data versleuteld opgeslagen in een blockchain. Klaar om ook elders te worden gebruikt, mits daar toestemming voor komt van de gebruiker.



Geenen voerde al gesprekken met een aantal uitgevers en ontving wisselende reacties. Er is een groep die zich amper bewust is van de GDPR en de gevolgen daarvan op hun praktijk, er is een groep die – net als bij de invoering van de cookiewet – denkt dat het allemaal niet zo’n vaart zal lopen en er is een groep die enthousiast wordt van de mogelijkheden van blockchain.



“Hoe de consument hiervan profiteert? Nu niet direct, maar hij krijgt wel toegang en beschikking tot zijn eigen data op de manier zoals de nieuwe privacywet dat voorschrijft.” 



Geld wil Faktor verdienen door zijn software in licentie te verkopen aan uitgevers. Een startkapitaal is verschaft door de Result Ventures. “We zoeken naar meerdere financiers en halen ook geld op met de initial coin offering”, een manier van geld ophalen die vergelijkbaar is met een Kickstarter-project, maar dan via cryptocurrencies.

Foto: andreina restrepo (cc)



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment