Dit zijn de veranderingen in de Adwords Kwaliteitsscore

Geen reacties
Tags: , , ,
Posted 07 Jun 2017 in nieuws

Google heeft de laatste weken enkele belangrijke veranderingen doorgevoerd omtrent de kwaliteitsscore in Adwords. Dit is onder andere belangrijk, omdat sinds kort ook de ad rank op een andere manier wordt berekend, waardoor je een verlies aan impressie-aandeel en een stijging in CPC in je account kan zien. Als je via Adwords een groter publiek wilt bereiken, zonder een stijging in kosten, is de kwaliteitsscore van je Adwords zoekwoorden verbeteren een belangrijk onderdeel.

Hoe wordt Ad rank berekend?

De berekening van je ad rank (advertentierangschikking in Google) gaat als volgt:

Max. CPC * Kwaliteitsscore * Verwachte impact van extensies

Bron: Aquisio.com

Als we er van uitgaan dat je de advertentie-extensies in je accont op orde hebt, en niet meer wilt betalen per klik, blijft het verbeteren van de kwaliteitsscore over om meer conversies & omzet te genereren via Adwords.

Wat is kwaliteitsscore ook alweer?

Kwalititeitsscore is de manier waarop Google goed gedrag van adverteerders beloont en slecht gedrag tracht tegen te gaan. Mocht je niet bekend zijn met dit filmpje van Hal Varian omtrent de berekening van de kwaliteitsscore, is dat zeker een aanrader.

Dit zijn de drie voornaamste aspecten van de kwaliteitsscore:

  1. Verwachte CTR
  2. (gebruikers)Ervaring op de landingspagina
  3. Advertentierelevantie

Wij gaan uit van dit gewogen model omtrent de berekening van de kwaliteitsscore:

Bron: Adalysis.com

Om het verbeteren van je kwaliteitsscore makkelijker te maken heeft Google een andere verandering doorgevoerd. De kwalititeitsscore per factor en de historische kwaliteitsscore zijn sinds 15 mei zichtbaar binnen Adwords.

Kwaliteitsscore per factor in Adwords

De historische kwaliteitsscore en welk onderdeel van de kwaliteitsscore je kan verbeteren is altijd zichtbaar via Tools zoals optmyzr. Helaas zijn deze tools vaak kostbaar. Voor adverteerders en bureau’s met een minder groot budget kan dit een drempel vormen in het berekenen en meenemen van historische kwaliteitsscores. Nu de kwaliteitsscore zichtbaar is in Adwords, kunnen alle digital marketeers (zelfs zonder technische kennis en handige tools) de historische kwaliteitsscore bekijken.

Wat is er veranderd?

In de oude situatie was het lastig om voor meerdere zoekwoorden in één keer te bekijken welk aspect van de kwaliteitsscore verbeterd kon worden. Dit kon namelijk alleen door per zoekwoord op de kwaliteitsscore te klikken.

 

Nieuwe situatie

Door de recent toegevoegde kolommen kan je nu in één oogopslag zien aan welke aspecten je voor welk zoekwoord kan werken. In het bovenstaande screenshot kan je zien dat ik vooral voor zoekwoord 2 en 5 aan de advertentierelevantie kan werken, en voor keyword 1,2 en 5 aan de verwachte CTR.

Historische kwaliteitsscore in Adwords

De laatste belangrijke verandering is het inzichtelijk maken van de historische kwaliteitsscore binnen Adwords. Hiermee kan je inzicht krijgen of je recente optimalisaties ook echt effect hebben op de kwaliteitsscore.

Voor de bovenstaande adverteerder hebben wij in maart nieuwe advertenties gemaakt. Door de nieuwe data inzichtelijk te maken in Adwords kan ik zien dat de nieuwe advertenties daadwerkelijk hebben bijgedragen aan het verbeteren van de kwaliteitsscore.

Vijf  experttips

Om af te sluiten nog vijf experttips voor het verbeteren van de kwaliteitsscore:

  1. Analyseer regelmatig je gewogen kwaliteitsscore en verbeter op basis van welke aanpassing naar verwachting de hoogste impact in je account zal hebben.
  2. Herorganiseer je accounts. Slecht georganiseerde accounts met bijvoorbeeld dubbele zoekwoorden of 5+ zoekwoorden per advertentiegroep zorgen voor een neerwaartse spiraal in kwaliteitsscore, relevantie wordt steeds belangrijker, richt je accounts hier ook op in.
  3. Schrijf nieuwe advertentieteksten. In veel Adwords advertenties zie ik nog veel generieke advertentieteksten, dit zorgt voor een lage advertentierelevantie en daardoor een lage kwaliteitsscore. Verder is het altijd optimaliseren van advertentieteksten ook goed voor je verwachte CTR. Zo sla je 2 kwaliteitsvliegen in 1 klap.
  4. Verbeter je targeting. Door het toevoegen van negatieve zoekwoorden elimineer je irrelevante advertentie-impressies. Door het verhogen van je impressiekwaliteit zal de CTR toenemen en hiermee zal je kwaliteitsscore ook toenemen.
  5. Automatiseer waar mogelijk. Maak waar je kan gebruik van scripts en tools. Bij iProspect gebruiken wij bijvoorbeeld onze in house tool iActivate, waardoor we op basis van een feed altijd relevant kunnen adverteren. De hoge relevantie van advertenties & landingspagina’s is goed voor de kwaliteitsscore & door de feed adverteren we nooit op producten die uitverkocht zijn.



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment