Aan de slag met voice search

Geen reacties
Tags: , , , , , , , , , ,
Posted 07 jun 2017 in nieuws

Google, Facebook, Microsoft en Amazon: ze maken allemaal al gebruik van spraakassistenten. Wil je als bedrijf vindbaar blijven, dan is het essentieel om je marketingaanpak aan te passen. Want voice search gaat de spelregels van SEO veranderen.

  1. Heb jij al inmiddels al kennisgemaakt met voice search?

Ja: Heel goed. Volgens de letterlijke definitie kan je hiermee met je stem op internet zoeken in plaats van het toetsenbord of een touchscreen.

Nee: Zoekmachines zijn de afgelopen jaren enorm veranderd. Zo ligt de tijd dat we zochten op een paar keywords al lang achter ons. Stem gestuurd zoeken, de nieuwste vorm van search, wil het zoekproces intuïtiever maken. En inspelen op het natuurlijke gedrag van gebruikers. Want door middel van een spraakassistent kan hij natuurlijk klinkende vragen stellen. Die zoekmachines bovendien steeds beter verstaan; tegenwoordig maken ze nog maar in acht procent van de gevallen een fout. Lees ook dit artikel. 

  1. En hoe groot het in de toekomst gaat worden?

Ja: Apple is met Siri al lang niet meer de enige die werkt met voice. Google, Facebook, Microsoft, Amazon… Iedereen stapt in, met reden.

Nee: In 2016 bleek al dat twintig procent van de mobiele zoekopdrachten bij Google werd ingesproken in plaats van getypt. Wereldwijd zijn dat zo’n vijftig miljard zoekopdrachten per maand. Bij Bing was dat 25 procent. Denk daarbij aan het zoeken van routes, weerberichten, het reserveren van restaurants en vragen over producten. En weet dat de adoptie versnelt: comScore verwacht dat tegen 2020 de helft van alle zoekopdrachten via voice verloopt. Lees hier meer. 

  1. Weet je wat de verschillen zijn met text-search?

Ja: Zoekopdrachten via tekst zijn vrij simpel (kort) en gaan met name over enkele keywords. Bij voice worden meer woorden en steeds vaker hele zinnen gebruikt.

Nee: Bij voice search stellen gebruikers meer ‘wat’, ‘wanneer’, ‘waarom’ en ‘hoe’-vragen. ‘Hoe moet ik mijn stropdas strikken?’ of ‘Waar vind ik hier een loodgieter?’ Informatieve searches met praktische vragen dus. En heel anders dan een oude zoekopdracht als ‘Loodgieter + Arnhem’. De intentie is van grote invloed op de zoekresultaten. De twee zoekopdrachten geven een ander resultaat, omdat de zoekmachine op andere zaken let. Lees hier meer informatie over de formulering van vragen.

  1. Hoe het de spelregels van SEO gaat veranderen?

Ja: Mooi. Met SEO was je bezig om te optimaliseren voor een paar keywords. Bij voice search is dat onvoldoende voor een goed resultaat.

Nee: Je zal je content moeten inrichten op zinnen en antwoorden. Dat betekent heel goed nadenken wat mensen van jouw bedrijf, product en/of dienst willen weten en hoe ze dat vragen. Waarbij je zoekmachines kunt helpen met zogeheten ‘gestructureerde data’. Indien jij een winkel voor kinderkleding hebt of een site bouwt, moet je technisch heel duidelijk maken dat jouw website daarover gaat. Ook formuleer je de locatie en openingstijden via een bepaalde standaard: Schema.org. 

  1. Weet je daarbij al waar je moet beginnen?

Ja: Super, je bedenkt inderdaad als eerste welke vragen er leven bij jouw doelgroep. Wat willen ze weten en vat dat samen in een FAQ.

Nee: Als eerste stap kan je in tools als Keywoord Tool achterhalen naar welke vragen mensen zoeken. Of door een testbudget in AdWords of Bing, waarin je onderzoekt hoeveel voice searches je nu al krijgt. Ten tweede koop je alvast in op lange keywords. Dat is een kleine investering en zo leer je snel wat er gaande is. Ga ten derde daadwerkelijk met de content aan de slag. Zodat je vervolgens kunt meten en optimaliseren.

  1. En wat inspelen op voice je zal opleveren?

Ja: Jij weet dat je moet blijven streven naar een goede vindbaarheid op elke manier. En dat te laat investeren zorgt voor een achterstand.

Nee: Met voice search kun je consumenten eerder in de customer journey bereiken. Doordat mensen via een andere zoekmethode bij je binnen komen, krijg je tevens andere klanten dan die je normaal binnen krijgt. Ook als ze niet direct iets bij je kopen, heb je ze in beeld en weet je waar ze naar zoeken. Hierdoor kan je beginnen met specifieke marketing of re-marketing waardoor je jouw groep potentiële klanten vergroot.

  1. Ken je ook het belang van ‘featured snippets’?

Ja: Deze snippets zijn vrij nieuw in Google en tonen bij een vraag alleen het beste antwoord. Daaronder komen pas de reguliere zoekresultaten. 

Nee: Zoals Google Home maar één resultaat geeft, doet een featured snippet dat ook. Dus moet jij zorgen dat je dat resultaat bent. Door er werk van te maken dat jouw antwoorden door middel van twee of drie zinnen te vinden zijn. Vooruitblik: zodra zoekmachines zelf ook terug gaan praten, zullen ze bovendien maar één antwoord c.q. resultaat geven. Je hebt dan dus veel minder aan plek twee of drie, want die worden vaak niet meegenomen als beste antwoord.

  1. Weet je genoeg om aan de slag te gaan?

Ja: Heel goed. Nu het aandeel van voice search groeit, zullen zoekmachines hun algoritme hieraan gaan aanpassen. Haak aan of haak af!

Nee: Het lijkt nu wellicht nog ongewoon om tegen je telefoon of ander apparaat te praten. Vooral jongeren zoeken echter al massaal middels gesproken opdrachten. Verdiep je dus snel verder hierin. Zodat jouw site goed is ingericht op microdata en ook rekening houdt met de long tail-opdrachten in de vorm van een FAQ. Oftewel: biedt de vragen die een lezer heeft duidelijk aan voor de zoekmachine. Lees hier hoe dat te doen.

*) Dit artikel verscheen eerder in het meinummer van Emerce magazine (#158).



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment