Groeivertraging voor Nederlandse breedbandmarkt

Geen reacties
Tags: , , , ,
Posted 07 Jun 2017 in nieuws

De Nederlandse markt voor vast breedband internet werd in het eerste kwartaal gekenmerkt door groeivertraging. Het aantal aansluitingen groeide met 0,2 procent naar 7,34 miljoen. Voor heel 2017 verwacht het marktonderzoeksbureau Telecompaper een groei van meer dan 2 procent.

Net als in het vierde kwartaal van 2016 kwam in het eerste kwartaal van dit jaar de groei in de breedbandmarkt voor rekening van kabel en glasvezel. De cijfers waren echter een stuk minder imponerend dan een kwartaal eerder. Het aantal glasvezelaansluitingen steeg met 0,6 procent tegen 2,6 procent in het vierde kwartaal van 2016.

Bij kabel was er een groei in het aantal aansluitingen van 0,3 procent, tegen 1,4 procent een kwartaal eerder. Bij DSL (koper) blijft het aantal breedbandaansluitingen dalen.

Per breedbandtechnologie bekeken blijft kabel marktleider met 3,38 miljoen aansluitingen. DSL is nog steeds nummer twee, ondanks een daling naar 2,86 miljoen aansluitingen. Glasvezelbreedband groeide naar 1,1 miljoen aansluitingen.

Ziggo is nog altijd de grootste breedbandaanbieder van Nederland. De kabelaanbieder groeide 0,4 procent in het eerste kwartaal naar bijna 3,19 miljoen breedbandabonnees. Dit is goed voor een marktaandeel van 43,4 procent. De nummer twee, KPN (met Telfort, XS4ALL en Edutel), groeide met 0,4 procent naar 40,4 procent marktaandeel.

Naast Ziggo en KPN kent de markt nog een aantal kleinere spelers. Daaronder sinds kort T-Mobile, dat de klanten van Vodafone Thuis heeft overgenomen en sinds februari T-Mobile Thuis aanbiedt. Deze aanbieder won 12.000 klanten in het eerste kwartaal om op 176.000 uit te komen. Verder is de Nederlandse Energiemaatschappij eind 2016 begonnen met het leveren van multi-play pakketten (nu 30.000 klanten).



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment