Prijzenregen Dutch Interactive Awards: KLM en PON Company of the Year

Geen reacties
Tags: , , , , , , , ,
Posted 01 Jun 2017 in nieuws

Mirabeau, Kraftwerk/ACHTUNG!, TRES Internet, Zandbeek, Deloitte Digital en vele anderen kregen vanavond in de Beurs van Berlage een Dutch Interactive Awards voor de beste interactieve cases. De Dutch Interactive Awards (DIA) zijn de prijzen voor het allerbeste interactieve online werk van Nederlandse bureaus.

PON kreeg de gouden status van Company of the Year 2017. KLM werd verkozen tot zilveren Company of the Year 2017.

Sinds 2014 worden ook prijzen uitgereikt aan de beste online professionals: de Dutch Interactive Professional Awards (DIA PRO’s). Dit jaar gingen de vakprijzen voor uitzonderlijke persoonlijke prestaties naar Marko Kruijer van Fabrique voor Best in Tech, Roy van Dijk van ACHTUNG! voor Best in Design en Sten Verveen van Macaw voor Best Talent.

Dit jaar waren er ruim driehonderd inzendingen door 150 bureaus. Het opstellen van de nominaties was een proces van ‘fijnslijpen van meningen, discussies over vorm, middel, resultaat en heuse blijdschap over de werkelijk beeldschone parels die we mochten ontvangen’.

Om in aanmerking te komen voor een felbegeerde award krijgen bureaus de gelegenheid om hun cases aan te melden. Alle cases worden beoordeeld door een onafhankelijke jury bestaande uit zwaargewichten. Zij beoordelen de DIA cases op concept, design en UX, resultaat en optimalisatie. Elke categorie heeft een Gold en Silver Award.

De volgende bureaus gingen met een Dutch Interactive Award naar huis:

Corporate

Winnaar goud

Betere informatievoorziening via CJIB.nl – TRES internet

Juryrapport: ‘Knap dat een weinig populaire overheidsinstantie, het Centraal Justitieel incassobureau, vanuit de klant heeft gedacht. En goed dat de mensen van het klantcontactcentrum nauw zijn betrokken bij de bouw van de site. Mooie resultaten.’

Winnaar zilver

Zakkaartjes app – Interactive Studios

‘Goed voorbeeld van corporate innovatie van binnenuit. Een mooi voorbeeld van inzet van technologie voor een lang bestaand en hardnekkig probleem in ziekenhuizen. De case heeft veel potentie en het bureau gaat hier zeker de vruchten van plukken.’

Data

Winnaar goud

Mijn Volkswagen App – Kraftwerk/ACHTUNG!

‘De app is disruptief op zijn eigen businessmodel én wordt als white label aangeboden. Er is goed nagedacht wat je met welke data kunt doen voor welke stakeholders. Er blijken meerdere toepassingen mogelijk en nog tal van businesscases. Het is voornamelijk het slim ontsluiten van data en dat doortrekken reporting/dashboarding. Dit is geen goud. Dit is platina.’

Winnaar zilver

Nalu sampling physical retargeting – InBeacon

‘Innovatief en goede ideeën. Goede opzet om online en offline conversies te meten. Dit is een echt goede ibeacon-casus die bovendien schaalbaar is. Meer tactisch dan strategisch en heel interessant te zien dat het kan. Volgende stap in de fast mover-categorie in het uitbouwen promotiestrategieën.’

Social

Winnaar goud

Het hele jaar iets lekkers in je timeline met Chio – We are blossom

‘Deze case heeft groots ingezet op social. Dat is lef. Systematische en volwassen aanpak. Er is goed uitgegaan van de karakteristieken van de verschillende platformen en er is aansluiting met de televisiecampagne.’

Winnaar zilver

AnOther city trip – Zandbeek.

‘Deze resultaatgerichtheid in citymarketing is verfrissend. Knap om de stakeholders in de stad mee te krijgen voor dit concept. Dit is het begin voor een eindeloze vervolgcampagne. Goede selectie van bloggers. Lef om de controle over de content los te laten.

B2B

Winnaar goud

KLM, Hangar of the Future – Mirabeau

‘Zeer mooie businesscase. Opdrachtgever geeft medewerkers hiermee een zeer hands-on tool in handen. Mooie vorm van procesinnovatie. Prijzenswaardig.’

Winnaar zilver

Bavaria, B2C ervaring voor horecaondernemers – Deloitte Digital

‘Mooie case. Goede resultaten. In korte tijd bijna verdubbeling van de online sales. En dat met een relatief klein team. Concept straalt nuchterheid van het familiebedrijf uit. Het werkt en doet wat het moet doen. Geheel bedacht vanuit de doelgroep. Oplossing binnen weerbarstige omgeving en digitale transformatie. Dat is knap en een compliment waard.’

Activation

Winnaar goud

Heineken Biertegoed – Magneds / Starcom NL / TBWA\Neboko / Boomerang Create

‘Optimale activatie, voor nu en de toekomst. Super goed en een totaalconcept. Meerdere saleskanalen en tevens zijn veel problemen tegelijk opgelost. Verschillende werelden worden bij elkaar gebracht; van retail tot consument. Bovendien een mooie data-aggregator voor vervolgacties.’

Winnaar zilver

Ditzo Pechman – Blue Mango Interactive

‘Goede case. Heel knap om je doelstelling te halen buiten traditionele kanalen. Wat een originele twist aan een bestaand concept. USP Ditzo is mooi neergezet.’

Communities

Winnaar goud

LessonUp – Q42

‘Dit project is direct met docenten ontwikkelt, vanuit de gebruikers. Met een goede simpele start en doorontwikkeling. Een indrukwekkende groei binnen een conversatieve sector. Deze case lost echt een probleem op en verbetert de manier van lesgeven. De hele onderwijssector kan op een hoger plan komen door deze tool.’

Winnaar zilver

PostNL: Voorbereiden & Bezorgen Digitaal – MijnWerk – Deloitte Digital

‘Wat een gigantisch project, men is er niet voor half in gegaan. Onderbouwd met een sterke business case en een visie op de slimme samenleving. Een sterke oplossing voor de gewijzigde relatie met medewerkers. Er is een verbinding gelegd. Tevens is de kans benut om de dienstverlening te laten regelen door de medewerkers zelf.’

Tools

Winnaar goud

SpotOn, Editing en sharing van Live TV fragmenten – Triple

‘Hier is behoefte aan, bij meerdere partijen in de keten. Van consument, contentaanbieders tot distributeurs. Wel is er een kans dat het bij succes standaard in CMS-partijen wordt ingebouwd. SpotOn is een goed werkende app die doet wat het belooft. Minder wereldveranderend dan zilver, maar wel met meer impact. Overall een tool met grote potentie.’

Winnaar zilver

Triggi maakt smart devices nóg slimmer – Soda Studio

‘Een case in een interessante markt waarbij wordt ingespeeld op kansen en behoefte. En met veel potentie. Dit is een mooie eerste stap, maar er is nog een lange weg te gaan om standaard te worden. Het lost een probleem op voor (nu nog een klein deel van) de consument. Triggi is een spannende tool met vooral een grote belofte. Impact staat aan het begin.’

Brand

Winnaar goud

De Fietser – SphereMall

‘Een omnichannel case met mooie brandelementen. Goede samenwerking tussen experience center en dealers. Duidelijke e-commerce doelstellingen. De merkdoelstellingen zijn minder duidelijk. Wel een brand case.’

Winnaar zilver

BredaPhoto International Photo Festival – Netvlies Internetdiensten

‘Mooi gemaakt en goede resultaten. Voor wat betreft ticketverkoop is de ROI zeer goed. Het is onduidelijk wat de merkdoelstellingen zijn geweest.’

Service

Winnaar goud

Interactieve app voor Cliniclowns – Greenberry

‘Sterke combinatie tussen online en offline. En met internationale mogelijkheden. Ogenschijnlijk eenvoudig, maar het is zo nuttig. Dit is bedacht vanuit de type gebruikers en vertaald naar een app die echt werkt. Mooie ambitie.’

Winnaar zilver

Zo werkt Greenwheels – Kraftwerk/ACHTUNG!

‘Een mooi voorbeeld van product driven naar customer driven. Een goede vernieuwing van het model waaraan de juiste producten en services zijn toegevoegd. Hier zit de user op te wachten. Complimenten voor de integrale aanpak – product, services én de digitale ontsluiting.’

Content

Winnaar goud

Zappmissie 360 Escaperoom – NoProtocol

‘Het is moeilijk om kids over meerdere kanalen te raken, maar dat gebeurt hier dus. Conceptueel en inhoudelijk een goede case, met een compliment voor de wijze waarop het zelf ontwikkelde CMS wordt ‘doorgegeven’. De jury heeft wel een advies: maak de online component dominanter, de verhaallijn structureler en leun minder op televisie.’

Winnaar zilver

Eva Jinek online – LimoenGroen / Greenberry / Egotribe

‘Redactioneel gezien heeft dit merkconcept zeer interessante elementen. Eva Jinek wordt neergezet als een persoon en je kunt haar van seizoen op seizoen volgen over meerdere kanalen. De opzet heeft structuur en er is goed over nagedacht. Niettemin zou de jury, met de directheid van een vlog, meer Eva willen zien en horen.’

Ecommerce       

Winnaar goud

Omoda Shop app – MOBILE STRATEGY

‘Goede integratie tussen de online en offline kanalen. Strak en duidelijk. Voor het eerst dat de jury hier hoort over on par met internationale shoppingapps en voor het eerst on par met conversie op de desktop.’

Winnaar zilver

Snel besteld, snel thuisbezorgd met Jumbo.com – Searchresult

‘Hier is duidelijk gekozen voor usability in de app. Heel sec, om op een sterke basis de komende jaren goed uit te kunnen bouwen. Jumbo haalt de concurrent links in en is op weg naar pole position.’

Disrupter

Winnaar goud

Spinn Coffee – MediaBunker

‘Met deze case wordt in één keer een heel ecosysteem neergezet. Het businessmodel is slim gefaseerd. Connecten van hardware met tools. Er wordt een complete oplossing geleverd voor de hele keten. In potentie heeft dit idee een hele grote markt. Concept is nog wel early stage.’

Winnaar zilver

Traditionele uitzendbureaus zijn met Wurcly verleden tijd – Atabix ZILVER

‘Goed idee met veel potentieel. Veranderen continu om er een succesvol model van te maken. Slim om de price setting laag te houden en deze later te verhogen. Ze denken goed gefaseerd in de uitrol van het project.’

Campaign

Winnaar goud

Vive la Internet – iProspect

‘Internetten in het buitenland alsof je in Nederland bent. Resultaten erg goed en ruim boven verwachting. Voorziet echt in een behoefte. Goed gebruik van Nederlandse artiest. Targeting en setup van de case zijn super goed. Goed transmediaal. Dit is de favoriet van de jury.’

Winnaar zilver

Hema 90 jaar – LINDA. Mood for Magazines

‘Samenwerking tussen drie partijen XXS, Linda en Hema. Knap hoe ze hebben samengewerkt. Top dat LINDA carte blanche kreeg. Unieke combinatie. Kritisch puntje is dat er weinig promotie aan is gegeven. Had nog meer kunnen zijn. Goed transmediaal. Knap gedaan.’

Company of the year                 

Winnaar goud

PON

‘Het is opvallend dat PON al snel koos voor een digital first benadering in hun communicatie en interactie met klanten voor de diverse merken – dit lag als importeur niet echt voor de hand. Deze strategie heeft ze geen windeieren gelegd. PON heeft langdurige relaties met onder andere Achtung! en DigitasLBi en samen met de bureaus ontwikkelt PON al jarenlang gedurfde applicaties. Het pallet aan toepassingen is indrukwekkend: van digitaal platform Greenwheels, de Volkswagen app tot aan digitaal innovatieve campagnes en gedurfde keuzes zoals de Share-a-Porsche-actie. En laten we niet vergeten wat ze doen met de fietsmerken. PON toont leiderschap door de mogelijkheden van digitaal meer dan maximaal te benutten. Indrukwekkend.’

Winnaar zilver

KLM

‘KLM is in hun dienstverlening natuurlijk afhankelijk van digitaal. Ook zij bewandelen het complete spectrum. Ze zijn een meester gebleken in de digitale transformatie en zijn op een global scale voorlopers op het gebied van social media. Ze implementeerden als één van de eersten een chatbot en daarnaast wordt niets aan het toeval overgelaten getuige onder andere de samenwerking met de TU Delft waar ‘even’ een vliegtuigromp is neergezet om te experimenteren met het verbeteren van in- en uitstappen. De KLM heeft een langdurige relatie met bureaus (onder andere Mirabeau) wat de kwaliteit van de innovaties zeer ten goed komt. Hier mogen we met z’n allen apetrots op zijn.’



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment