Fietskoeriers.nl: ‘Samenwerking bezorgbedrijven nu echt nodig’

Geen reacties
Tags: , ,
Posted 01 Jun 2017 in nieuws

Welke logistiekexpert je tegenwoordig ook spreekt, allemaal zijn ze het er eens dat de huidige situatie onhoudbaar is. De bezorgbussen van de diverse vervoersbedrijven doorkruisen allemaal dezelfde straten en rijden een onnodig aantal meters. De stad raakt verstopt, het is slecht voor het milieu en bovendien economisch verre van ideaal. De bezorgbedrijven zullen dus op den duur wel moeten samenwerken, zeggen ze.

Ook Marcel Kleizen, manager bedrijfsontwikkeling bij Cycloon en mede-initiatiefnemer van Fietskoeriers.nl komt tot die voorspelling. Dit collectief van Nederlandse fietskoerierbedrijven bezorgt sinds vorig jaar in dertig steden per tweewieler en beschikt daarnaast over groengasaangedreven vrachtbussen die rijden tussen de distributiecentra aan de stadsranden. “Op den duur moeten logistieke bedrijven, winkeliers, overheid en de consumenten samen optrekken en bijvoorbeeld de online bestellingen combineren. Dat kan niet anders. Er zijn heel veel belangen mee gemoeid, maar alle partijen weten dat iedereen hier op termijn bij gebaat is.”

Kleizen zou natuurlijk het liefste zien dat de fietskoerier dan een nog grotere rol gaat spelen voor bijvoorbeeld e-commercebedrijven. De kans dat dit uitkomt is wat hem betreft groot. “Ooit liep Nederland voorop, maar we zijn voorbijgestreefd door Kopenhagen en Gent.” Die laatste stad lanceerde begin april bijvoorbeeld een ‘circulatieplan’ dat verkeer grotendeels uit de binnenstad weert en via de ringweg leidt. “Het is wachten op een gemeente die hier vergelijkbaar beleid op gaat voeren”, zegt hij. “Natuurlijk spelen hierin niet alleen de fietskoeriers een rol. Voor ons is het belangrijk dat er wordt samengewerkt.” Dat bijvoorbeeld DHL per fiets bezorgt is dan ook geen bedreiging. “Ik streef naar zoveel mogelijk opties om de distributie beter te verdelen en steden te ontlasten. Wij hoeven bijvoorbeeld niet zo nodig de snelweg op. We fietsen liever.”

‘Afleverpercentage eerste bezorgpoging 98 procent’

Mocht het zover komen dat het beleid wordt aangescherpt of bedrijven zelf verandering willen, beschikt Fietskoeriers.nl in ieder geval over een sorteercentrum centraal in het land en distributiehubs aan de rand van dertig steden. Van daaruit zijn de pakketjes per fiets te bezorgen. Eind april sloot het met Almere en Lelystad twee nieuwe steden aan op het netwerk. Begin juni is met Hengelo de dertigste stad een feit.

Een kleine twee jaar geleden kwamen alle professionele fietskoeriers bij elkaar, vertelt Kleizen. Ze fietsten allemaal al jaren in hun eigen steden, voornamelijk voor het rondbrengen van poststukken en medicijnen. Afzonderlijk van elkaar werd in die steden dezelfde ontwikkeling gezien. “Het aantal dieselbussen dat voor e-commercebedrijven rijdt nam in hoog tempo toe. Op dat moment werd er al aan ons getrokken door een bedrijf dat vraag en aanbod bij elkaar wilde brengen.” De fietskoeriers besloten dit uiteindelijk zelf te organiseren. “Want zo eindigt het geld uiteindelijk bij degene die het werk verzet en niet bij allerlei tussenliggende logistieke partijen. Dat is een heel belangrijke motivatie voor ons.”

Naast een website en goede software om de logistiek te organiseren bleek het allerbelangrijkste om in zoveel mogelijk steden vertegenwoordigd te zijn. “Je bent echter zo sterk als je zwakste schakel. We moesten dus een systeem bedenken waardoor we overal dezelfde kwaliteit kunnen bieden”, zegt Kleizen. Het gaat daarbij om veiligheid, goed materiaal en dat de mensen in loondienst zijn. “Voor ons is fietskoerieren een vak. Daarmee onderscheiden we ons van de particulieren die voor partijen als Foodora rijden. We zijn een sociaal samenwerkingsverband en vertrouwen elkaar.”

Hoewel de vrachtwagens er nu voor zorgen dat de steden met elkaar verbonden zijn en er ook in de buitengebieden wordt bezorgd, was hier in de eerste propositie nog niet aan gedacht. Voor één van de eerste klanten, KPN, fietste het in de diverse steden richting het verkooppunt om het online bestelde product thuis bij iemand af te leveren. Toch kwamen de fietskoeriers nauwelijks aan fietsen toe, blikt Kleizen terug. “Voor bedrijven bleek het voorraadbeheer nogal een uitdaging. Want wat als je nog één stuks hebt liggen en je zowel offline als online een order krijgt? De kanalen moeten dus wel goed geïntegreerd zijn.”

Op die manier verwachtte het collectief voor weinig impact te zorgen. Door met groengaswagens te gaan rijden kan fietskoeriers.nl het pakketje naar een hub brengen en deze met een same day delivery bezorgen. De Nederlandse buitengebieden worden eveneens per wegvervoer bediend. Doordat de vervoersmiddelen zijn gekoppeld heeft het bedrijf zich erg flexibel gemaakt. Bezorgen in de avonduren en zelfs in het park om de hoek behoort tot de standaardopties. Het afleverpercentage bij de eerste bezorgpoging is daarom al 98 procent. “Dit is een belangrijk onderdeel van een succesvolle propositie”, merkt Kleizen enthousiast op.

‘Het is ook een keuze’

Niet voor het eerst tijdens het gesprek is Kleizen hoorbaar enthousiast over het collectief. Kleizen – die zelf vorig jaar nog Europees kampioen fietskoerieren is geworden – spreekt van koeriers die bewust kiezen voor de fiets.  “We hebben dan wel niet de aantallen van een PostNL, maar bezorgen wel waar en wanneer je wil.” Hij heeft daarnaast een samenwerking op het oog met een platform dat de voorraad van winkeliers inzichtelijk maakt. “Zulke services zorgen voor een wow-ervaring. We bezorgen niet als individuen, maar als team. Is de ene koerier klaar dan gaat hij de ander helpen. En heeft iemand pech of zijn er verkeersopstoppingen dan springt men bij. Je moet dit wel met elkaar ondervangen om tot zulke hoge bezorgpercentages te komen.”

Op het lijstje van doelen staat de landelijke dekking weliswaar genoteerd, het lijkt hem niet reëel te verwachten dat dit nog dit jaar lukt. Eind 2017 hoopt Kleizen in veertig steden te rijden. Met het aantal fietskoerierbedrijven dat de laatste tijd in middelgrote steden opduikt moet dit wat hem betreft haalbaar zijn. Daarnaast kijkt het bedrijf naar Europese samenwerking. Zo zouden bijvoorbeeld Belgische en Zwitserse partijen kunnen aansluiten, de grotere afstanden worden dan per trein overbrugd.

Kleizen merkt in zijn gesprekken met e-commercebedrijven dat die vaak al blij zijn dat ten minste één vervoerder goed werk levert. Het aansluiten van een nieuwe schuift men dan al gauw op de lange baan. “Het is ook een keuze. Bij een bedrijf als Futurumshop is de bezorging bijvoorbeeld een belangrijk element van de klantervaring. Anderen zien dat nog niet altijd. En bedrijven moeten die impact ook willen maken. Wij fietsen zelf dagelijks door de steden en ademen al die fijnstof in. We weten dus hoe vervuilend al die logistiek is. Langzaam zie je dat consumenten dit doorkrijgen: de e-commercebedrijven volgen hopelijk.”



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment