Europese nieuwsuitgevers klagen in Europa angstig over cookies

Geen reacties
Tags: , , , , , , , , , , , ,
Posted 30 Mei 2017 in nieuws

Dertig van Europa’s grootste nieuwsuitgevers beklagen zich met een open brief bij Europese parlementariërs en ministers over de toenemende macht van Google, Apple, Facebook, Microsoft en Mozilla.

De uitgevers publiceerden gisteren een open brief om de besluitvorming over nieuwe privacyregels te beïnvloeden. Meer in het bijzonder gaat het om de wijze waarop profielen van internetgebruikers worden samengesteld voor reclamedoeleinden. Nu moet een consument per website aangeven of de uitgever een cookie mag plaatsen om zijn gedrag te meten. Het ziet er echter naar uit dat dat mechanisme gaat veranderen.

Politici willen namelijk dat die toestemming niet meer op siteniveau wordt geregeld maar centraal via de webbrowser. Hierdoor ontstaat een alles of niets-situatie. Consumenten kunnen niet meer per site bepalen of ze die partij wel of geen de reclamegelden gunnen.

Hierdoor blijven er maar vier partijen, schetsen de uitgevers, die de toegang tot consumentenprofielen behoren. Dat zijn de browsermakers Google, Apple, Microsoft en Mozilla. Zij hebben een gezamenlijk marktaandeel in Europa van negentig procent.

Bovendien komen Facebook en Google in deze geschetste nieuwe situatie verder op voorsprong omdat zij gedragsprofielen bouwen op basis van data van ingelogde gebruikers. Daarmee worden geen gecalculeerde aannames over profielen gebruikt, maar daadwerkelijk gemeten gedrag van unieke individuen. Vorige week tijdens het congres Interact van IAB Europe veegde Facebooks Europabaas Nicola Mendelsohn in dit kader cookies dan ook als afval van tafel omdat het geen nuttige vehikels voor internetreclame.

Het zit de uitgevers ook erg dwars dat de reclame-euro’s niet in Europa blijven maar de oceaan oversteken naar Amerika. Bij de partijen die de open brief ondertekenden, zitten ook toekomstig Telegraaf-eigenaar Mediahuis, NRC en de Persgroep. Daarnaast tekenden uitgevers als Daily Mail, the Guardian, Le Monde, Die Zeit, Sanoma en Schibsted.

Een aantal grote Nederlandse uitgevers heeft in de afgelopen maanden met elkaar gesproken om geanonimiseerde surfdata te bundelen richting de advertentiemarkt. Concurrenten zouden moeten samenwerken om de gezamenlijke reclametaart groter te maken en tegenwicht tegen Facebook en Google te bieden. Het sentiment is goed, zegt een ingevoerde bron tegen Emerce, maar tot daden is het vooralsnog niet gekomen.

Foto: redvers (cc)



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment