Nieuw leven voor de lokale retailer: ga in buurtdistributie

Geen reacties
Tags: , , ,
Posted 26 mei 2017 in nieuws

Waarom zoeken lokale retailers geen businessmodellen die hun stenen winkels onmisbaar maken, in plaats van een molensteen om hun nek? De winkelier moet opboksen tegen steeds sterker wordende webshops. Die webshops zelf worstelen op hun beurt weer met de logistiek. Ze zijn immers fysiek ver verwijderd van hun klanten maar willen toch een persoonlijke bezorging. Daar ruik ik samenwerkingsmogelijkheden!

Samenwerking in de last mile

Door samen te werken kun je prima de taart verdelen of zelfs groter maken. Samenwerking in de eCommerce-keten komt al veel voor. Als je bijvoorbeeld een specialistisch computerproduct bestelt bij Central Point is er een goede kans dat je een drop shipment ontvangt, direct vanuit het centrale distributiecentrum van de producent, ergens in Europa. Dat is dan efficiënter dan het product eerst via de webwinkel te laten lopen.

Zou een dergelijke samenwerking niet ook haalbaar zijn in de uitvoering van de last mile? In fora zoals ‘slim en schoon door de stad’ wordt al jaren gedebatteerd over hoe je toch meer samenwerking kunt krijgen in transport naar consumenten. Waardoor je meer dichtheid in distributie kunt verkrijgen, een betere beladingsgraad en daardoor netto minder busjes in de woonwijken. Maar daarbij wordt vaak uitgegaan van transportbedrijven die de samenwerking moeten aangaan en juist zij hebben daar geen belang bij. Zij willen hun eigen merk, sterk en herkenbaar op straat, een dominant marktaandeel en zich onderscheiden door hun ‘unieke’ dienstverlening.

Als twee honden vechten om een been

En lokale retailer: hier ligt een kans om de rol te nemen van one-stop aflevershop. Neem zelf transport ter hand en begin met het lokaal leveren van je eigen producten, die van anderen in de buurt en neem en passant wat pakjes van webwinkels mee. Had je al een bezorgdienst? Dan kun je op deze manier meer rendement en een hogere omzet realiseren.

Als winkelier hoef je geen weerstand te hebben om producten van anderen mee te nemen op je route, zolang dat maar geen directe concurrenten zijn. Sterker nog, naast de schaalvoordelen die bundeling van stromen veroorzaakt zorgt het ook voor een sterkere binding met ‘jouw klant’ waardoor die weleens meer zou kunnen gaan bestellen.

En voordat je het weet is die ouderwetse stenen winkel een lokaal mini-distributiecentrum geworden en breng je als moderne ‘srv man’ weer alles bij de mensen thuis. (De SRV man was tot in de jaren negentig van de vorige eeuw de benaming van een mini supermarkt op (elektrische) wielen)

Consumenten hebben nog steeds behoefte aan een lokaal bekend gezicht!

De Primera, om de hoek bij waar ik woon, heeft zijn rol als pakketpunt al ingenomen. Dat leek een slimme zet. Maar nu klaagt hij erover dat zijn winkel vol met pakketten ligt omdat klanten die pas na dágen komen ophalen. Blijkbaar willen die ontvangers toch gewoon thuisbezorging. De supermarkt verderop is een franschiser en moet weerstand bieden aan de opkomende eCommerce in food. Die gaat straks dus vanuit de winkel de wijk in om boodschappen te bezorgen, want blijkbaar wil de consument toch gewoon thuisbezorging.

Kan daar dan niet een pakketje bij dat bij de Primera lag te wachten? Of een retourzending van een kledingstuk? Als we er toch zijn….

Lokale distributie is in zwang

Het zal niet het eerste initiatief zijn dat de ziel weer terug wil brengen in consumentenleveringen en probeert te profiteren van de beperkingen van grote pakketvervoerders. Deze laatste bieden nog vaak een business-to-business service level voor business-to-consumer leveringen. Zomaar drie voorbeelden:

  • Homerr die een sociaal netwerk van pakketontvangers in Amsterdamse buurten oplijnt en voor de consument de slagingskans van een aflevering kan vergroten;
  • Buurtmus die in Haarlem ‘pensionado’s’ mobiliseert om de pakketdistributie in de buurt ter hand te nemen. In de avond, natuurlijk!
  • En ViaTim die iets soortgelijks doet in Bergen op Zoom en Rotterdam.

De buurtgerichte winkel (bakker, slager, supermarkt etc.) kan vast en zeker onderdeel uit  maken van dergelijke vernieuwende last mile logistiek en kansen pakken om samen met dit soort partijen een netwerk te smeden. Op grote schaal vraagt het uiteindelijk een ketenregiesysteem dat dit soort samenwerking mogelijk maakt en dat informatie over thuisleveringen, leverstatus en klantwensen op een uniforme wijze en over de partijen heen vastlegt. Dat gaat er nog wel komen maar je hoeft daar niet op te wachten. Ga nu al gewoon eens praten met je collega winkelier, de winkeliersvereniging of met zo’n logistieke buurt startup. Wie weet wat voor chemie er daar ontstaat.

Ik zeg: laat maar komen die bloemen van Bloomon, het vers gestoomde kostuum van de Palthe en een doos bonbons van de lokale chocolatier ….. samen met de dagelijkse boodschappen van de supermarkt van voorkeur. Zoals de SRV man dat 30 jaar geleden al deed, kan dat uitstekend met een elektrisch voertuig of beter nog, aangedreven door menselijke spierkracht.

En zo help je als retailer de last mile wat duurzamer te maken. En je eigen winkel verder vooruit!



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment